Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Maria Stahlie - Scheerjongen (samenleesboek febr/maart 2011)

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37814 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Wat grappig.

Het is niet echt een voor de hand liggende naam, die heeft ze vast geleend.

Komt er in het boek nog een link tussen Aldo en de architectuur?

Ik ben nog steeds aan het lezen, maar ik doe het zo langzaam mogelijk. ik vind het écht een heel mooi boek.

De woordverbindingen waar Irene het over heeft zijn er inderdaad wel, maar storen me niet zo. En de ontwikkelingen in het hoofd, het lijf en het leven van Aldo zijn echt práchtig beschreven.

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37816 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

nee, dat komt er niet.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37822 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht

nee, dat komt er niet.

Jawel hoor, de vader van Aldo is stedebouwkundige, afwisselend in Nederland en in Amerika!

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37823 door dettie
Ja als je het zo bekijkt... dan zou je kunnen zeggen dat er verband is. Maar ik vind een stedebouwkundige wel wat anders dan een architect. Architectuur heeft er wel zijdelings mee te maken maar vormt niet de hoofdmoot voor een stedenbouwkundige.

wikipedia 'zegt' dit:

Een stedenbouwkundige doet onderzoek naar wenselijke en mogelijke ontwikkelingen voor bestaande en nieuw in te richten stedelijke gebieden, ontwerpt de openbare ruimte of richt deze in, houdt zich bezig met stedelijke processen en kan regels opstellen voor het bouwen. (stedenbouwkunde). De vakgebieden van de architectuur, de planologie, de verkeerskunde en de landschapsarchitectuur hebben raakvlakken met het werk van de stedenbouwkundige. Hij of zij is doorgaans werkzaam bij de overheid of een stedenbouwkundig ontwerpbureau.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37844 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik heb het boek uit, en ik vond het echt een prachtig boek. Dit was mijn eerste van Maria Stahlie, en ik was aangenaam verrast. Het is alweer een tijdje terug dat ik zó dicht op de huis van een personage zat, ik voelde bijna hoe het is om een jongen van vijftien te zijn, en heimwee te hebben naar een land waar je nog nooit geweest bent.

De scheerscene met zijn Opa aan het begin van het boek, die achteraf ook een van de sleutelscènes van het boek blijkt te zijn, héél erg sterk. Dat beeld zat het hele boek in mijn hoofd, en dat was precies de bedoeling. Ook het eind van het boek is sterk. De vertwijfeling, het keuzes moeten maken, verraad, vriendschap, liefde, gróót worden, groeien en tegen de hardheid van het leven aanlopen, iets waar hij eigenlijk naar op zoek was, maar wat als het dan werkelijk gebeurd geen pretje is, het zit er allemaal in.

Ik had weinig last van de dubbele woorden waar Irene het over had. De enige zin die mijn stoorde was

“hij kreeg daarna toestemming om naar huis te gaan, en de boterhammenronde de boterhammen ronde te laten”.

Dat is iets te veel boterhammen in één zin.

Op het kantelpunt van het boek begint de eerste zin van het hoofdstuk met de laatste zin van het vorige hoofdstuk om aan te geven dat dit een belangrijk moment is, maar dat hadden we zonder die herhaling ook al in de gaten, al was het maar omdat er midden in een handeling een heel nieuw hoofdstuk begint. Een beetje dubbelop.

Maar dat is dan ook de enige kritiek die ik kan verzinnen. Ik heb het echt met héél veel plezier gelezen.

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden - 15 jaren 3 maanden geleden #37852 door dettie
Ik ga even door onder de verklapper want er zijn nog mensen die het gaan lezen.

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Had jij ook dat je aan het eind dacht, ja goed zo! Toen hij zijn moeder dat berichtje stuurde?

Ik dacht écht YES! prima!

Die vader vond ik wel vreemd. Hij moet toch snappen dat die jongen het niet makkelijk heeft op dat moment. Opa had toch gelijk met zijn visie dat vader conformistisch is.

Dettie
Laatst bewerkt 15 jaren 3 maanden geleden doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.464 seconden