Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Maria Stahlie - Scheerjongen (samenleesboek febr/maart 2011)

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38151 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Als je een afronding zo bedoelt, dat er geen vragen meer zijn, dan ja, dan is alles open. Dat is natuurlijk bij ieder verhaal zo.

Maar het proces van het volwassen worden is voor Aldo grotendeels voltooid. Hij was een snotneus toen het verhaal begon, en heeft zich via diverse voorbeelden (= helden) zover ontwikkeld dat hij zijn eigen keuzes kan maken (of ik er nu blij mee ben of niet, die keuze is gemaakt). Hij heeft de klap uitgedeeld.

Wat ook het antwoord is op al die vragen die jij stelt, Aldo is geen snotneus meer, geen weekdier, zoals jij stelt in jouw verslag. En dat bedoel ik dus met dat het verhaal afgerond is.

Vanaf nu zullen Aldo's keuzes die van hemzelf zijn, niet meer van de een of andere held, al hebben die hem natuurlijk mede gevormd.

Die catatonische man was een klankbord, maar ook een held. Plaatsvervangend voor zijn opa.

Wel makkelijk: al die helden waarmee hij zelf kan doen wat hij wil: wat hem niet bevalt aan die lui, dat streept hij weg.

Maar dat doen we allemaal, denk ik.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38235 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nu heb ik een paar keer overgelezen wat je schrijft Marjo maar ik snap het niet helemaal.

Ik zag niet in het verhaal dat opa en Laszlo helden waren voor Aldo. Wel de overgrootvader, die de klap gaf. Opa had hem alleen de scheerbeurt gegeven waardoor Aldo wakkergeschud werd uit zijn liefdesverdriet. Aldo gaf Laszlo ook een scheerbeurt om hem ook wakker te schudden alleen hielp het niet.

Ook al was hij oud-wielrenner Aldo zag hem toch niet als held? En opa was gewoon opa, geen held, toch? Bruno, de man die de klap gaf, was de held dacht ik.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38242 door marjo
Bruno ook, dat zeker. Maar op een gegeven moment besluit Aldo dat een leven leiden zoals in dat boek staat, en dat in zijn ogen zo goed aansloot bij Brunos leven, niet voor hem is weggelegd, en dan gaat hij zijn opa's voorbeeld volgen.

Lazslo is een held omdat hij niet bang was voor die jongens.

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38246 door dettie
Maar wat deed die opa dan voor bijzonders? En ik weet niet meer voor welke jongens Lazslo niet bang was, help me even op weg.

(Ben ik nu al zoveel vergeten vraag ik me af, geen goed teken)

Dettie

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38253 door marjo
Behalve de scheerbeurt sprak zijn opa tegen hem. Heb je het boek nog? Pagina 53 verwijst terug naar de les de opa hem leerde: 'verdedig jezelf, vecht!' En op pagina 15: 'we zijn slaven, slaven met opgeblazen ego's etc.'

Lazslo loopt iedere middag langs die treiteraars, ondanks hun gepest. En hij schiet zich door het hoofd terwijl hij voor hen staat.

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38256 door dettie
Nee, ik heb het boek uitgeleend aan een bookcrosser.

O dat van Laslo (wat hij gedaan had) had ik uit m'n geheugen gezet, dat vond ik vreselijk. Maar niet bang zijn is toch wat anders... dan schiet je jezelf niet door je hoofd. Dan haal je je schouders op of scheld ze verrot of laat je zien dat je niet bang bent. Dat wat hij deed is juist wel bang zijn in mijn ogen.

Hooguit kun je zeggen dat hij die jongens laat zien wat ze doen, maar de straf die Laslo ze geeft is wel héél erg.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.411 seconden