Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Maria Stahlie - Scheerjongen (samenleesboek febr/maart 2011)

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37875 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik was inderdaad niet zo duidelijk..

Ik probeerde uit te leggen dat ik bedacht had dat Aldo in ieder geval voor de helft op Bruno lijkt, omdat hij een daad stelt waarmee hij het kwaad wil vergelden,

maar dat dat hij voor de andere helpft niet op Bruno lijkt

omdat Bruno die moeder door zijn straf de kans geeft om verder te gaan, om opnieuw te beginnen

en dat dat bij Aldo en zijn familie dus nog maar de vraag is.

Ietsjes duidelijker?

Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit trouwens, dit is meer hardop denken.

En in mijn vorige post moet "onderbreekt" natuurlijk ontbreekt zijn, iedere keer als ik mijn stuk klaar had en het wilde plaatsen was de tekst weg, en daar werd het niet helderder van zullen we maar zeggen, sorry

Groetjes Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37877 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ha ik had het ook als ontbreekt gelezen! (heb het inmiddels veranderd) Ik zit nog even na te denken waar het naakte Zuiden voor staat. Het was een dor en droog gebied, er was in feite geen leven mogelijk. Ziet Aldo die Bruno als het naakte Zuiden?

Aldo wilde dat naakte Zuiden eventueel tot bloei brengen door irrigatiedeskundige te worden. Waar staat Aldo dan voor? Dingen tot bloei brengen? Dingen laten rijpen? Dingen van nieuw leven voorzien?

Wat betekent voor jou 'het Naakte Zuiden' waar staat het voor, denk jij Willeke?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37880 door WilV
Het leuke van zo’n term als rode draad is dat de schrijfster het wel omschrijft maar dat je het ook zelf kan interpreteren, letterlijk is het gfewoon een schrale dorre landstreek, maar in het vervolg van het boek heb ik het ook figuurlijk het gelezen als een soort woestijngebied , onherbergzaam, dor, de plaats waar de jongens gescheiden worden van de mannen, een plek waar taaiheid voor nodig is, en moed om het leven recht in de ogen te kijken ,waar je de moed ontwikkeld , en hoge eisen aan jezelf leert stellen,om actie te ondernemen en iets groots te doen als dat echt nodig is;

“Als je hoge eisen aan jezelf stelde dan bestond er een kans dat je ooit dingen leerde herkennen waarop een daad van je werd verwacht, een daad die je voorstellingsvermogen te boven ging”

In het boek symboliseert het naar mijn idee ook wel de overgang van de droomwereld, de jongenswereld naar de harde volwassen wereld.

Bruno staat in Aldo's wereld volgens mij symbool voor het naakte Zuiden, voor de Italiaan oude stijl, die de moed heeft ontberingen te doorstaan en het moment herkende waarin er van je verwacht wordt dat je een daad stelt die het voorstellingsvermogen te boven ging.

De link tussen het Naakte Zuiden en Aldo die irrigatiedeskundige wil worden had ik nog niet gelegd. Zal vast wel met elkaar te maken hebben.

Leuk boek voor een discussie dit.
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #38116 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb hier nog niet alles gelezen want ben pas op pagina 50 ( en ja, ik lees door!), maar was Aldo Rossi niet ook een personage uit Peyton Place??

En die Luigi Barzini is ook een echte schrijver, die inderdaad zo'n boek geschreven heeft.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #38117 door WilV
Oei, dat weet ik niet, dat was net voor mijn tijd.
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #38118 door WilV
O j,a en ergens hierboven, waar jij vast nog niet lezen wil, heeft Dettie een link naar het boek van de echte Aldo Rossi gezet.

Over architectuur.

de enige link die wij konden verzinnen was dat de vader van Aldo een stedenbouwer was.
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.473 seconden