Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Maria Stahlie - Scheerjongen (samenleesboek febr/maart 2011)

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #38134 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
"Het is alweer een tijdje terug dat ik zó dicht op de huid van een personage zat, ik voelde bijna hoe het is om een jongen van vijftien te zijn, en heimwee te hebben naar een land waar je nog nooit geweest bent. " Zei je Willeke.

In het kader van een opmerking die je pas maakte bij een ander boek over een man die schreef over een vrouw...heb je hier enige gedachte er aan gewijd dat Stahlie in de huid van een jongen kruipt? En nog wel in een puberjongen, eentje dus, die zeker niet bij de schrijfster op bezoek gaat om eens te vertellen hoe het zit met zijn pubergevoelens..

( ik weet het, ze had Dick Schouten, maar die is alweer volwassen)
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #38135 door marjo
"Vertelde hij het aan z'n moeder wat hij gezien had en niet aan z'n vader dan verraadde hij z'n vader. En dan die reactie van die vader! Zou hij het geweten hebben vraag je je af.

Ik trok de conclusie dat die vader het al wist, en dat hij daarom ook zei: je moeder heeft het al zo moeilijk'.. Dat huwelijk was niet goed, dat proefde je tussen de regels door.

Maar ik was geschokt door het feit dat hij het zijn moeder mailde. Al besef ik wel dat zijn Italiaanse moederliefde een danige knak had gekregen. Zijn moeder was niet allen van het voetstuk gevallen, ze was zelfs dieper gezonken dan de bodem.

Dat voel ik als een rode lijn hier: een puber die worstelt met zijn gevoelens en nergens terecht kan. Maar al zou hij ergens terecht kunnen, een puber denkt toch dat hij nergens terecht kan. Hij is eenzaam.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #38136 door marjo
Het mailen van die foto staat gelijk aan de klap. Toch?

Ik was ook geschokt door die klap trouwens. Idioot verhaal vond ik het. Maar vooruit, je moet iets vertellen waar je mee verder kunt.

Ik kan trouwens niet echt uit de voeten met die laatste zin. Eerlijk gezegd: ik snap hem niet.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #38137 door marjo
Over de flap: ik heb die niet bewust meegenomen bij het lezen. Dus had ik geen gedachten als Dettie.

Het is vast figuurlijk bedoeld, maar eigenlijk wel een rare omslag.

Iedere puber springt in het diepe. Toch?

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #38138 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Marjo schreef : Het mailen van die foto staat gelijk aan de klap. Toch?

Ik was ook geschokt door die klap trouwens. Idioot verhaal vond ik het. Maar vooruit, je moet iets vertellen waar je mee verder kunt.

Ik kan trouwens niet echt uit de voeten met die laatste zin. Eerlijk gezegd: ik snap hem niet.

ja ik denk dat je gelijk hebt Marjo, dat het mailen gelijk staat aan die klap.

Maar het enige verschil is dat de verkrachte vrouw dat kind bewust letsel toebracht. In dit geval wist de moeder niet dat Aldo haar gezien had. Daarmee praat ik het niet goed maar ik denk dat moeder zeker Aldo had opgevangen als ze wist wat hij gezien had.

Of het huwelijk wel of niet goed was weet ik niet, wel was die vrouw een half jaar per jaar alleen, ik dacht de vader daar naar verwees met 'je moeder heeft het al zo moeilijk'. Dat ze zo vaak alleen zat.

Waarom was je geschokt dat hij zijn moeder mailde? Aldo had iets gezien waardoor zijn hele wereld op zijn kop stond. Een hoerenloper met zijn moeder in het bed van zijn vader en moeder! Ga er maar aan staan!

Ik denk juist dat het goed was dat hij die foto stuurde. Hij legde daarmee de daden van de volwassenen bij hun zelf.

Hij wilde niet beslissen over hun onvolwassen daden dat mochten ze lekker zelf uitzoeken.

Het is het einde van zijn jeugd en een erg volwassen daad van Aldo in mijn ogen.

Dettie

die de laatste zin ook niet snapte
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #38139 door marjo
Het zal best zo zijn dat die moeder er over had kunnen praten en hem opgevangen zou hebben, maar dat is het punt niet denk ik. Zij was de Italiaanse moeder voor hem, eentje die op dat voetsuk hoort te staan. Daar was ze zomaar van af gedonderd. Dat kan hij niet gaan bespreken.

Ik kan me voorstellen dat je zoiets in een opwelling doet, die foto mailen. Maar het was een weloverwogen besluit. Ik was geschokt omdat ik het zelf nooit gedaan zou hebben. Maar ik ben duidelijk Aldo niet. En veel pubers zijn Aldo niet.

Zou dit immers in heel veel romans niet juist opgekropt zijn (zou ik ook doen) om dan later voor problemen te zorgen? Daar worden hele romans aan gewijd. Stahlie heeft die weg afgesloten.

Kan ook zijn dat die vader dat daarom zei. Maar gezien zijn lauwe reactie kreeg ik eerder het idee dat het gewoon niet goed zat tussen die twee.

Tijd voor maken pagina: 0.435 seconden