Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Maria Stahlie - Scheerjongen (samenleesboek febr/maart 2011)

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38257 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
In mijn ogen niet hoor. Je schiet je dan ergens anders voor je kop, niet terwijl je voor die jongens staat. Of je loopt onder een trein. Maar een daad als deze, dat maakte indruk op Aldo.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 10 maanden geleden #40136 door dettie
In boek-delen van september staat een uitgebreide bespreking over dit boek.

Over de cover:

De omslagillustratie is in dit geval veelzeggend; de zwevende jongen bevindt zich tussen twee werelden.

Over de scheerbeurt van opa:

De scheerbeurt is te beschouwen als een initiatie- of inwijdingsritueel (inwijding in de wereld van volwassenen) De scheerbeurt symboliseert de mannelijkheid en stoerheid van de volwassenen.

subthema is kritiek op het moderne bestaan waarin materialisme, verslaving en vrije seksuele moraal centraal staan. De moderne wereldburger is (in de woorden van opa) 'verweekt door comfort en door de onmiddellijke inlossing van iedere impuls die zich aandient, een slaaf...verslaafd aan spullen en geld, aan de nonsens die ons worden voorgeschoteld door de televisie, de kranten en de computer... aan macht ... aan tijd... aan seks (p 17)

Dit laatste had ik niet zo gezien en ik kan me het ook niet herinneren.

Er staan nog veel meer interessante dingen over het boek maar dat kan ik moeilijk allemaal hier weergeven.

Dettie

Lees meer
14 jaren 10 maanden geleden #40138 door WilV
Ik liep van de week nog aan dit boek te denken.

ik verkeer momenteel in de luxe-fase van her-lezen,

en dit boek staat daarvoor zeker op mijn lijstje.

(Ik greep gewoontegetrouw als eerste naar Gloed, van marai, maar die heb ik blijkbaar uitgeleend en (nog) niet terug gekregen)

Groetjes Willeke

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40243 door Anyrock
Zo hehe, ik heb het boek uit de plugin, dus kan gaan lezen.

<t></t>

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40244 door dettie
Nou wat grappig, ik reageer net bij bookcrossing op jouw bericht dat je dit boek leest.

Ben erg benieuwd wat jij hier van vindt Anyrock.

Dettie

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40533 door Anyrock
Nou ik heb het uit. Het eerste deel vond ik heel mooi en qua puberitis ook erg herkenbaar. Het tweede deel echter vloog voor mij ernstig uit de bocht en met het einde was ik erg ontevreden. Dat komt, ik hou niet van boeken met een open einde. Hoe gaat zijn moeder reageren, komt het weer goed met Erik, dat soort dingen. Hij heeft zichzelf zoveel schade berokkend aan het einde, daar slaat denk ik het plaatje van de voorkant ook op.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.448 seconden