Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Maria Stahlie - Scheerjongen (samenleesboek febr/maart 2011)

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37858 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Já...dat had ik ook. Daden hebben consequenties. Je kunt niet door je zoon betrapt worden in bed met de vader van zijn beste vriend, waardoor zijn hele wereld instort, en er dan zomaar mee weg komen

Ik begreep die vader ook totáál niet. Hoe kun je zo'n jongen laten lopen met zo'n onverteerbaar geheim wat veel te groot is en aan alle kanten consequenties heeft voor zijn bestaan, voor zijn relatie met zijn moeder, voor zijn vriendschap met Erik, voor de relatie met zijn broertje. En zo'n jongen moet dan maar zijn mond houden en er in zijn eentje mee dealen. Onbegrijpelijk. Een conformist inderdaad, en een behoorlijk laffe ook.

Ik vond het trouwens een hartverscheurende scene, zo'n jongen onder zo'n stenen tafeltennistafel in de regen met uitzicht op het raam van zijn moeder.

Het boek zit nog steeds in mijn hoofd, ik loop er steeds nog aan te denken. Wat bij mij altijd een teken is dat ik het een écht goed boek vond.

Aldo als personage zal vermoedelijk ook wel permanent in mijn hoofd blijven denk ik.

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37860 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja die scène en de scheerbeurt van opa blijven door je hoofd spoken.

Wat vond jij van die man in het verzorgingshuis, die Laszlo Metzlar?

Ik vond dat ook wel een heftige scene toen Aldo zijn hart uitstortte bij die man. Ik vroeg me af wat die man allemaal te horen krijgt van iedereen en in hoeverre Laszlo dingen wel of niet begrijpt. Zonder Laszlo had Aldo het waarschijnlijk veel moeilijker gehad. Tegen hem kon Aldo alles zeggen.

Die moeder wist niet dat Aldo haar gezien had. Zij had inderdaad zo door kunnen gaan en er mee weg kunnen komen omdat ze niet wist dat Aldo haar gezien had. Dat was ook de worsteling van Aldo. Als hij het alleen aan z'n vader vertelde verraade hij z'n moeder. Vertelde hij het aan z'n moeder wat hij gezien had en niet aan z'n vader dan verraadde hij z'n vader. En dan die reactie van die vader! Zou hij het geweten hebben vraag je je af.

En dan ook nog eens dat hoerenverhaal... Zijn moeder is dan misschien ook wel een hoer? Zou hij dat nu ook denken?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37862 door WilV
Ik zag Lazlo Metzlar helemaal voor me, met zo'n doorleefd Hongaars hoofd.

Hij hielp Aldo alleen al door er te zijn.

ik denk trouwens dat het in het echt ook wel zo kan gaan, dat mensen hele verhalen vertellen tegen iemand die niet reageert. Bij Comapatiënten hoor je dat ook wel eens. Je kunt práten, je geheim is veilig, je wordt niet in de reden gevallen en je krijgt geen respons die je eigenlijk niet horen wil.

Bij Lazlo had Als ook nog eens zelf een personage van hem gemaakt in zijn hoofd, zodat hij eigenlijk wél respons kreeg, van een zelfbedachte Lazlo, zoals hij dat het hele boek door eigenlijk ook krijgt van zijn overleden Opa, en zelfs van Bruno de mountain-man.

Die moeder wist niet dat Aldo haar gezien had. Zij had inderdaad zo door kunnen gaan en er mee weg kunnen komen omdat ze niet wist dat Aldo haar gezien had. Dat was ook de worsteling van Aldo. Als hij het alleen aan z'n vader vertelde verraadde hij z'n moeder. Vertelde hij het aan z'n moeder wat hij gezien had en niet aan z'n vader dan verraadde hij z'n vader. En dan die reactie van die vader! Zou hij het geweten hebben vraag je je af.

Ja dat klopt, moeder wist natuurlijk niet dat ze hem gezien had, dat maakte zijn dilemma inderdaad veel te groot voor een jongen van zestien. Ook niet geziene daden hebben consequenties, dat bedoelde ik...de actie op het laatst kon wat mij betreft door de beugel omdat ook al wist ze dan niet dat hij het wist toch ook in haar achterhoofd moet hebben gehad dat dit soort dingen uit kunnen komen.

Tja, en die vader, je zou denken dat hij het op zijn minst vermoedde, anders reageer je toch wel anders. Toch?

En dan ook nog eens dat hoerenverhaal... Zijn moeder is dan misschien ook wel een hoer? Zou hij dat nu ook denken?

Ja, die gedachte speelde inderdaad door zijn hoofd als ik me het goed herinner.

Wat ik me nog wel af vroeg...

De laatste regels van het boek gaan als volgt;

"Hij realiseerde zich niet dat we, eenmaal aangeraakt door het naakte Zuiden, ons verlangen naar opstandigheid, manmoedigheid en onbaatzuchtigheid alleen maar aanwakkeren als we er ons tegen verzetten"

Dat impliceert dat Aldo zich met zijn daad tegen het naakte Zuiden verzet,

terwijl ik mijn visie hij juist een grote daad doet op het moment dat dat van hem gevraagd wordt, als het rauwe leven zich aanbied.

Ziet ze zijn daad niet als zo'n soort daad?

of begrijp ik het slot verkeerd?

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37865 door dettie

Hij realiseerde zich niet dat we, eenmaal aangeraakt door het naakte Zuiden, ons verlangen naar opstandigheid, manmoedigheid en onbaatzuchtigheid alleen maar aanwakkeren als we er ons tegen verzetten"

Hij had ook helemaal niets kunnen zeggen en alleen het juk kunnen dragen. Dat was misschien (met grote nadruk op misschien) manmoediger en zeker onbaatzuchtiger geweest. Nu hij het openbaar heeft gemaakt legt hij de last bij de ouders en vader van zijn vriend. Hij draagt het niet stoer alleen. Misschien dat dát het verlangen naar manmoedigheid en onbaatzuchtigheid juist doordat hij dat niet was alleen maar aanwakkert.

Persoonlijk vind ik Aldo wel manmoedig omdat hij de verantwoording bij de personen legt waar ze hoort te liggen. Maar denkelijk vindt Aldo zichzelf dat niet.

Hooguit had hij Laszlo kunnen ontzien.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37870 door WilV
Ik had een prachtig antwoord maar ik word er iedere keer uitgegooid.

in de herkansing dus maar.

Ja, zoals jij het zegt kun je het inderdaad ook bekijken.

mijn redernatie was alsvolgt;

De grootvader van bruno, die voor hem de verpersoonlijking van het naakte Zuiden was, onderneemt zijn grote daad om iets te straffen wat niet ongestraft kan blijven,

in zijn geval om de verkrachte moeder door de straf vrijheid te geven, een kans om op nieuw te beginnen,

en dat laatste motief ontbreekt bij Aldo,

maar het eerste deel, een daad stellen om te straffen, en zo de boel in beweging te zetten, wél.

Ik weet het niet. Nog even verder peinzen.

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden - 15 jaren 3 maanden geleden #37874 door dettie

in zijn geval om de verkrachte moeder door de straf vrijheid te geven, een kans om op nieuw te beginnen, en dat laatste motief ontbreekt bij Aldo,

helemaal snappen doe ik je niet.

Die verkrachte moeder werd vrijgesproken, Bruno geeft haar een klap.

Volgens Aldo's opa gaf Bruno die vrouw daarmee haar terechte straf en daardoor kon zij ook verder. Ze had iets gedaan wat niet kon. Dat vrijspreken klopte niet, die klap klopte wel.

Maar ik snap dan niet zo goed wat je bedoelt met

en dat laatste motief onderbreekt bij Aldo, maar het eerste deel, een daad stellen om te straffen, en zo de boel in beweging te zetten, wél.

Jij bedoelt dat Aldo zijn ouders niet de kans geeft om opnieuw te beginnen? Hij zadelt ze op met een schuldgevoel, een gewetensvraag, maar hij geeft ze niet de 'klap' waardoor ze verder kunnen?

Aldo stelt iets vast, zegt het tegen hen maar geeft hun geen ontsnappingsmogelijkheid, geen terechte straf. Zoiets?

Dettie
Laatst bewerkt 15 jaren 3 maanden geleden doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.478 seconden