Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jonathan Franzen - De correcties

Lees meer
21 jaren 16 uren geleden #3411 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nu is het niet zo lang gelden dat ik die tuinen van de samoerai gelezen heb, maar bij het lezen van die woorden was het verhaal meteen terug..
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 15 uren geleden #3416 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
ja ik geloof écht dat 'rustige boeken' langer blijven hangen. Er kan soms ook zoveel gebeuren in een boek dat je eigenlijk daarna niet meer precies weet waar het nou eigenlijk over ging.

De essentie zoals ze zo mooi zeggen dus.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5695 door marjo
Ik denk dat ik weet waarom ik het boek steeds maar niet pakte, toen het in december samenleesboek werd. Er zitten stukken is die ik bij de eerste lezing nogal diagonaal heb geelzen, ik ergerde me dood aan Chip bijvoorbeeld. Ik tegenstelling tot Lizzy (begrijp ik) vind ik Alfred juist een figuur die medelijden oproept. Er is niet meer dan een restant over van een krachtige sterke man, die zich wanhopig vastklampt aan de kleine vastigheden die hem steeds meer ontglippen. En dat geldt ook voor Enid.

Ik weet dat ik straks in het verhaal van Gary ook de nodige ergernissen tegen kom. En dat zal ik dan toch nog wel geweten hebben, vandaar dat ik niet zo happig was op herlezen.

En toch heb ik er nu geen spijt van..

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5703 door Hendrik
Beantwoord door Hendrik in topic Re: bericht

Marjo schreef : Ik denk dat ik weet waarom ik het boek steeds maar niet pakte, toen het in december samenleesboek werd. Er zitten stukken is die ik bij de eerste lezing nogal diagonaal heb geelzen, ik ergerde me dood aan Chip bijvoorbeeld. Ik tegenstelling tot Lizzy (begrijp ik) vind ik Alfred juist een figuur die medelijden oproept. Er is niet meer dan een restant over van een krachtige sterke man, die zich wanhopig vastklampt aan de kleine vastigheden die hem steeds meer ontglippen. En dat geldt ook voor Enid.

Ik weet dat ik straks in het verhaal van Gary ook de nodige ergernissen tegen kom. En dat zal ik dan toch nog wel geweten hebben, vandaar dat ik niet zo happig was op herlezen.

En toch heb ik er nu geen spijt van..

Ik vind het juist wel leuk als een boek een beetje 'jeukt' of verontrust. Alle hoofdpersonen hebben hun irritante en irrationele kanten en dat maakt ze juist zo menselijk en herkenbaar. Van alle personen vond ik Chip het interessants en Gary het minst interessant.

Chip heeft een hang naar fatalisme mij echt intrigeert. Hij maakt een bende van zijn eigen leven, maar waarom? Hoe past dat in het grote familie verhaal? Dat is wat je je trouwens bij alle personen afvraagt, de stukken over de hele familie zijn het boeiends omdat je daar leert hoe ze nu zo geworden zijn. (een beetje dan)

levende in de wereld van 'Schaduw van de wind' Carlos Ruiz Zafon.
Laatst bewerkt doorHendrik.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5720 door marjo
Chip het meest interessant, hm..Als er ergens een reden wordt gegeven waarom hij is zoals hij is, dan heb ik dat nog niet gelezen.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5726 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht

Alle hoofdpersonen hebben hun irritante en irrationele kanten en dat maakt ze juist zo menselijk en herkenbaar

Dat vond ik nu ook. Enid vond ik de meest iritante. Ze zegt nooit openlijk haar mening maar door dingen over anderen te zeggen, die eigenlijk bij haar op de lever liggen, zegt ze met een omweg haar mening. Ze verontschuldigt voor haarzelf steeds Gary, haar lievelingszoon, maar als ze dan op een bepaald moment weet dat een eind op Denise moet rekenen verandert ze van "strategie" tegenover haar.

Het verhaal van Denise boeide me het meest. Chip vond ik gewoon een "nietsnut" ik heb dikwijls zitten denken in het begin" man pak jezelf eens bij de kraag en doe iets inplaats van zo'n medelijden met jezelf te hebben"

Het "kerstverhaal", de rode draad door het verhaal, vond ik in deze tijd van het jaar zéér toepasselijk. Net zoals Marjo ergens anders aanhaalde op het forum is het een moeilijkheid om in zo'n periode je familie samen te krijgen. Elk heeft zijn eigen bezigheden, zijn eigen vrienden, zijn eigen werk,.... zijn eigen excuus om maar niet te moeten komen.

Ik vond het alleen jammer dat de vrouw van Gary zo halstarrig blijft weigeren en zelfs de kinderen opstook om niet te gaan. Ja Enid is misschien niet de "gemakkelijkste" vrouw maar er was voor zover is kon lezen geen "echte" reden om niet te gaan.

Al met al deed het boek me denken aan onze eigen familiale situaties. De kleine ergernissen die zo onoverkombaar lijken, maar het toch zo nodig hebben van familie.

Groetjes Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Tijd voor maken pagina: 0.485 seconden