Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jonathan Franzen - De correcties

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5944 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Zo zie je maar hoe in boeken realiteit en verhaal verweven kunnen worden. Eigenlijk zou de correcties best een waar gebeurd verhaal kunnen zijn.

Ja zo zie ik het verhaal tot nu toe ook. Het is het verhaal van een gezin met al zijn gebreken en goede dingen. (Ik ben nu op blz. 225)

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5947 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Volgens de flap is het boek een kritiek op de hedendaagse Westerse maatschappij. Dan moet het natuurlijk wel de indruk geven dat het echt zou kunnen zijn, toch?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5949 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Juist Marjo. Maar ik krijg altijd een beetje een wrange smaak met de "westerse" maatschappij. Als je China of Japan ziet zijn ze toch ook zo "oosters" niet meer. Ik denk dat dat westerse meer en meer opkomt zelfs in andere landen. Zelfs in vroeger communistische landen vind je meer en meer Westerse dingen en tradities. Ik denk dat je meer en meer kunt praten over de welvaartse en de onderontwikkelde maatschappij. En dan nog. Mijn man zijn tante is in Afrika geweest en mijn man zijn nicht (een echte globetrotter) werkt in Peru en equador en ze zeggen allebei dat het verschrikkelijk is. Mensen kunnen er bijna geen eten kopen maar hebben bv. wel een tv en een mobieltje. Let op ik wil hiermee niet alles over dezelfde kam scheren hoor. Ik denk gewoon dat de grootste zonde van de mensheid is dat we allemaal op luxe gesteld zijn. Dat we allemaal meer willen dan dat dak boven ons hoofd, eten, verwarming enz.

Zelfs in armere landen gaat het sociaal contact tussen mensen teloor. Iedereen is voor zichzelf bezig. Dus ik denk dat het niet enkel een "westers" feit is dat ouders door hun kinderen vergeten/aan de kant geschoven worden.

Wat ben ik weer hoogdravend bezig :shock: :shock: Sorry hoor.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5955 door marjo
Dit is wat Bernadet wil hoor..een discussie! En dat is ook leuk..

Jij haalt dus vooral uit het boek dat de ouders opzij geschoven worden? Dat had ik nog niet eens zo gezien, kun je na gaan hoe "normaal" dat al is! Ik zag meer het materiële van Gary, en het nihilisme van Skip. Terwijl Denise een taboe moet doorbreken.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5960 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nee ik zie ook niet zo dat de ouders opzij geschoven worden. Iedereen is juist erg bezig met die ouders. Alleen is het zo dat de kinderen andere dingen willen dan de ouders. Gary ziet zichzelf al alle problemen moeten oplossen als het huis inderdaad te vervallen zou raken en ziet de waarde van dat huis zakken. Maar hij ziet ook hoe hij in feite op zijn vader lijkt en wil dat absoluut niet. Denise geeft wel om haar ouders. Zij wil wel voor ze zorgen en Chip weet ik nog niet, die is net vertrokken naar verweggistan en daar heb ik verder nog niet veel over gelezen.

wordt vervolgd

Bernadet

die Enid en Alfred wel ontroerend vind.
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5963 door marjo
Hé eindelijk iemand die het een beetje met me eens is!

Tijd voor maken pagina: 0.452 seconden