Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Muriel Barbery - Elegant als een egel samenlb aug/sept 2010

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34581 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Wat mij betreft dus niet, want ik lees geen boeken tegen mijn zin. Het is dicht en het blijft dicht.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34588 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Amen :D

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34593 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ha! En laat ik nu vandaag op een andere groep horen dat er nog iemand is die precies hetzelfde denkt als ik!!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34619 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
Ik heb het boek inmiddels ook uit en ik vond het een erg mooi verhaal. De taal die gebezigd wordt is inderdaad nogal hoogdravend - woorden als incunabel, poujadistisch en totemistisch moest ik echt even opzoeken - maar zowel Renee als Paloma worden geacht hyperintelligent te zijn en de schrijfster heeft er kennelijk voor gekozen hier op deze manier uiting aan te geven. Verder staat de manier van schrijven me wel aan: de ironische bespiegelingen van Renee als ze het over de bewoners van het appartementengebouw heeft, de humoristische (en soms puberale) wijze waarop Paloma schrijft over haar zus en ouders.

Ik vraag me wel af hoe oud Renee Michel nu eigenlijk is (niet dat het er erg veel toe doet). Op blz. 9 is ze 54 jaar oud, op blz. 189 57, op blz. 291 weer 54 en op de achterflap staat weer 57. Op de Leestafelsite staat dat ze 56 is. Wie weet wat haar echte leeftijd is mag het zeggen!
Laatst bewerkt doorSarah.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34645 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
Hmmm, ik heb het boek in het Frans gelezen, en die hoogdravende taal was me eigenlijk niet opgevallen. Misschien moet ik de Nederlandse vertaling er eens naast leggen om te zien of de 'toon' verandert?

Zulke kwesties intrigeren me altijd wel :)

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34646 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het is echt lang geleden dat ik na het lezen van een boek met de mond vol tanden stond. Ik voel me alsof iemand me een ongelooflijke mep heeft gegeven, een cultureel pak voor de broek en me nu met gekruiste armen staat te bekijken, wachtend op een reactie.

Lees verder, klik hier www.leestafel.info/muriel-barbery

Elvira

Dit stond ergens anders op het forum en nu even verplaatst hier naartoe

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.450 seconden