- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ellen schreef :
Deze discussie doet me ook denken aan het stukje in Zomergasten 2008, waar Naema Tahir te gast was. Zij vergeleek De zwakste schakel en The weakest link met elkaar en trok deze conclusie (ik hoop dat de link werkt), die ik volledig onderschrijf. Het is zo moeilijk om dezelfde toon en sfeer, maar vooral dezelfde subtiliteit en 'zachte' ironie te verkrijgen in het Nederlands.
Mijn beheersing van het Frans is volstrekt onvoldoende om dit boek in het Frans te kunnen lezen, helaas. Het versterkt in ieder geval mijn besluit om op de Engelse vertaling van Murakami's 1Q84 te wachten en niet de Nederlandse vertaling te gaan lezen, ondanks dat deze nu al beschikbaar is.
Maar ik ga door en lees het Nederlandse egeltje uit, ook lijkt die (nog) minder aaibaar.
Lezer100 schreef : Heeft er al eens iemand stil gestaan bij de titel van dit boek, en de relatie tot de inhoud ?
Ben het eens met je eerste zin... natuurlijk is ook de (persoonlijkheid van de) presentator/trice belangrijk. Maar volgens mij, speelt taal wel degelijk een rol samen met of misschien wel door de 'cultuur', de manier waarop je met elkaar omgaat, elkaar aanspreekt, enz.Dettie schreef : Ik denk dat bij programma's zoals bij The Weakest Link ook de presentatie erg belangrijk is.
...
Ik geloof dus niet dat het met de taal te maken heeft maar met de persoonlijkheid.
elviratoverspin schreef : De tekst druipt van ironie, maar die komt in het Nederlands niet over, omdat wij ironie meestal noodgedwongen anders verpakken.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen