Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Paul Baeten Gronda - Nemen wij dan samen afscheid van de liefde

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden - 16 jaren 6 maanden geleden #30080 door dettie
Intrigerend debuut waarvan ik niet echt kan zeggen wat ik er van vind. Heb bij elkaar meer dan 5 uur op m'n verslag zitten ploeteren en zo moet het maar.

Een deel in me zegt, ja, fantastisch en een ander deel twijfelt. Heel vreemd maar waar.

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/archief/romans-volwas...heid-van-de-liefde-2

Dettie
Laatst bewerkt 16 jaren 6 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden #30087 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Misschien is het de stijl waarin het geschreven is, Dettie.

Max Eugène - vergeet vooral dat Eugène niet - is zo vreselijk negatief, heeft voor niemand in zijn omgeving een goed woord over, boort alles - vaak met plat taalgebruik - de grond in. Al lezende begin je langzaamaan die onmacht en onderdrukte woede wel te voelen, maar dat maakt het niet aangenamer om te lezen.

Ik neem aan dat het de bedoeling van de schrijver was, een opstandig, doodongelukkig jong mens neer te zetten, die met zijn gevoelens geen raad weet en daarom maar wild om zich heen begint te trappen. Dat maakt het geen lekker-lees-boek, :? maar het is wel goed gedaan.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden #30094 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

berdine schreef : Misschien is het de stijl waarin het geschreven is, Dettie.

Max Eugène - vergeet vooral dat Eugène niet - is zo vreselijk negatief, heeft voor niemand in zijn omgeving een goed woord over, boort alles - vaak met plat taalgebruik - de grond in. Al lezende begin je langzaamaan die onmacht en onderdrukte woede wel te voelen, maar dat maakt het niet aangenamer om te lezen.

Ik neem aan dat het de bedoeling van de schrijver was, een opstandig, doodongelukkig jong mens neer te zetten, die met zijn gevoelens geen raad weet en daarom maar wild om zich heen begint te trappen. Dat maakt het geen lekker-lees-boek, :? maar het is wel goed gedaan.

Ik heb geen idee of dát het nou was berdine. Ik houd wel van zulk soort taal en dat negatieve stoort me ook niet echt omdat je al gauw door hebt dat het ook maar een houding is om overeind te blijven.

Ik denk dat het toch wel de sprongen waren, hij hopte van de ene situatie naar de andere en daardoor raakte je een beetje de eventuele band kwijt die je met iemand kan gaan voelen. Nu bleven alle personages op een afstand omdat hij niet lang genoeg 'bij ze bleef'. Op zich vond ik het wel goed geschreven.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden #30097 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Chronologisch was er inderdaad geen touw aan vast te knopen. Het werd meer associatief verteld. Maar meestal werd al gauw duidelijk over welke periode of gebeurtenis hij het had.

Ik had niet de indruk dat het de bedoeling was een band op te bouwen met de personages. Tenslotte werden ze allemaal uitgetekend en ingekleurd door Max Eugène zelf. Maar ik kan me indenken dat door het voortdurende switchen van de ene episode naar de andere met de bijbehorende personen het verhaal wat chaotisch is neergezet en dat dat storend kan zijn.

Zelf had ik alleen moeite met de negativiteit, totdat duidelijk werd waarom de hoofdpersoon zo dacht. Dat duurde best wel even bij mij. Mogelijk kwam dat door het gewissel van situaties. Dat ik, zodra het verhaal zich ontwikkelde in de richting van de oorzaak van Max' gedrag en het me duidelijk ging worden, mijn aandacht onmiddellijk werd afgeleid door een vroegere situatie of gebeurtenis. Haha, eigenlijk best knap toch?
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #31213 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het boek is toch op de shortlist terecht gekomen!

Ik merk wel dat het verhaal is blijven hangen en dat kan ik van enkele andere debuten niet zeggen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #31268 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik moet bekennen dat ik niet veel over Reve's werk weet, dus vergelijken kan ik niet. Dit zeg je:

"Eerder zie ik het als totale onmacht van mensen om om te gaan met een groot verlies.

En daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik zou het boek na een 50 pagina;'s weggelegd hebben als het niet de shortlist had gehaald, maar pas daarna besef je wat de hoofdpersoon drijft en dan wordt het verhaal boeiend. Het grijpt je aan.

Nu heb ik net een recensie gelezen die het boek humoristisch noemt, 'om te lachen'. Nou als ik het ergens niet mee eens ben!!!

(Deze recensent vergelijkt Gronda met Brusselmans. Dat is andere koek dan Reve! www.cuttingedge.be/books/reviews/105437-...scheid-van-de-liefde )

Er zit humor in ja, maar die brengt nog geen glimlach teweeg te midden van al deze ellende.

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/archief/romans-volwas...heid-van-de-liefde-2

marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.559 seconden