Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Harry Mulisch: Siegfried

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6363 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

die hele filosofische verhandeling aan het eind gaat over waarom Hitler het niets is, en dat hij ook de ondergang heeft veroorzaakt van Nietzsche, die Hitlers komst ook nog eens zou hebben voorspeld,

Ja dat is precies de verhandeling van Mulisch, en wat ik in m'n verslag heb staan. Ik vond dat wel schokkend. Hitler als de absolute antichrist. In feite stelt Mulisch dat Hitler/de antichrist het gevaar zag in Nietschze en zijn geest vernietigd heeft zodat niet naar buiten zou komen wat Nietschze wist.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6367 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht

Bernadet schreef :

die hele filosofische verhandeling aan het eind gaat over waarom Hitler het niets is, en dat hij ook de ondergang heeft veroorzaakt van Nietzsche, die Hitlers komst ook nog eens zou hebben voorspeld,

Ja dat is precies de verhandeling van Mulisch, en wat ik in m'n verslag heb staan. Ik vond dat wel schokkend. Hitler als de absolute antichrist. In feite stelt Mulisch dat Hitler/de antichrist het gevaar zag in Nietschze en zijn geest vernietigd heeft zodat niet naar buiten zou komen wat Nietschze wist.

Bernadet

Mulisch heeft opgemerkt dat Nietzsche gek werd toen Hitler geconcipieerd werd.

Hitler was aan het eind van zijn leven ergens bang voor, voor een persoon. Hij zei dan: "Er, er war hier." Een recensent schreef eens dat die persoon Mulisch was. Dat Hitler bang was voor Mulisch. Prachtig!

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6368 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Welkom Henk.

Hitler was aan het eind van zijn leven ergens bang voor, voor een persoon. Hij zei dan: "Er, er war hier.

Zou dat God geweest kunnen zijn?

Ik vind het wel een schitterende opmerking van die recensent! Een recensent schreef eens dat die persoon Mulisch was. Dat Hitler bang was voor Mulisch. Prachtig!

Groet

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6369 door marjo

Bernadet schreef : Welkom Henk.

Dank je, Bernadet. Ik lees wel eens op dit forum, maar ik denk niet dat ik veel ga posten. Ik heb nog maar een aantal boeken die ik wil lezen (alles van Mulisch, Liefde in tijden van cholera van Marquez, Het gouden paviljoen van Mishima en Pardiso van Lima, Grunberg is ook wel aardig), ik word steeds selectiever :-).

Hitler was aan het eind van zijn leven ergens bang voor, voor een persoon. Hij zei dan: "Er, er war hier.

Zou dat God geweest kunnen zijn?

In Siegfried komt dat ook aan de orde.

Ik vind het wel een schitterende opmerking van die recensent! Een recensent schreef eens dat die persoon Mulisch was. Dat Hitler bang was voor Mulisch. Prachtig!

Ik denk dat het echt Mulisch geweest is. Ik geloof wel dat dat kan. Voor de geinteresseerd hier nog een interview met Mulisch waar dat ook aan de orde komt:

tinyurl.com/abvu9 (realplayer), na 52:30 komt het ter sprake. Wel grappig om Mulisch zo te horen. Het interview gaat verder ook over Siegfried over Hitler en Mulisch' vader.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6371 door marjo

henk schreef : Welkom Henk.

Dank je, Bernadet. Ik lees wel eens op dit forum, maar ik denk niet dat ik veel ga posten. Ik heb nog maar een aantal boeken die ik wil lezen (alles van Mulisch, Liefde in tijden van cholera van Marquez, Het gouden paviljoen van Mishima en Pardiso van Lima, Grunberg is ook wel aardig), ik word steeds selectiever :-).

O ja, en nog een aantal boeken van Salinger.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6372 door marjo
Salinger, kijk DAT vind ik nou een groot schrijver...

Tijd voor maken pagina: 0.487 seconden