Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Harry Mulisch: Siegfried

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1749 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
ja ik begrijp wat je bedoelt Marjo. Léon de Winter zijn stokpaardje is het jodendom. hij kan plompverloren midden in een verhaal ineens een hoofdstuk wijden aan een joodse man, of joodse gebeurtenis wat heel vreemd daartussen past. Harry Mullisch heeft dat ook maar dan met filosofen of klassieke werken. Het zou beter zijn het passend in het verhaal zelf te verwerken want inderdaad vergeet je die passage/dat hoofdstuk totaal als je het later over het boek hebt.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1750 door Dario
Beantwoord door Dario in topic Re: bericht

Bernadet schreef : Waarvoor schrijft iemand dan? Alleen om geld te verdienen? Je schrijft toch wel met een doel neem ik aan, om aan iemand iets over te dragen? Een eigen stijl oké maar geen rekening houden met je lezer vind ik wel vreemd.

Hij houdt ongetwijfeld wel rekening met zijn lezers, alleen schat hij zijn lezers hoog in. Je kan als schrijver onmogelijk rekening houden met alle lezers (dan krijg je een plat en vlak boek, dan gaat schrijven lijken op politiek bedrijven: Harry Potter is het meest gelezen boek dat is dus wat de meeste lezers willen. Elke schrijver gaat schrijven zoals J.K Rowling) De ene schrijver schrijft voor een bepaalde groep lezers de andere voor een andere, de schrijver kan hoogstens met enkele lezers rekening houden. En hij is zelf de eerste lezer, natuurlijk. Als het alleen om het geld verdienen ging dan zou hij juist moeten versimpelen, dan bereikt hij immers een grotere massa en dus meer verkoop.
Laatst bewerkt doorDario.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1751 door Dario
Beantwoord door Dario in topic Re: bericht

Marjo schreef : Hij moet alles wat hij erin gezet heeft laten staan, maar gedoseerd (geen hapklare brokken, maar gefaseerd) zodat de overgang soepeler verloopt. En dan zeg ik: in "de ontdekking" heeft hij dat wel gedaan, waarom bij Siegfried niet?

Kijk, dat is een duidelijk verhaal. Je vindt het boek dus niet te moeilijk maar onevenwichtig?
Laatst bewerkt doorDario.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1824 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Precies!

Het valt niet altijd mee om de juiste typering te vinden (ben maar een leek),maar dit is het!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1856 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Harry Mulish hoort voor mij nog altijd door de grote schrijvers van de Nederlandse literatuur, want met Archibald Strohalm, Het mirakel, Het zwarte licht, Oude lucht en De Aanslag heeft hij voor mij grootse verhalen geschreven. Hoogste Tijd en Siegfried heb ik niet gelezen. Ook De ontdekking van de hemel moet nog aanbod komen. Staat wel al op de plank.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1881 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De ontdekking van de hemel zal je mooi vinden rotor. Het is echt een

schitterend verhaal, enorm knap in elkaar gezet!

Wat ik ook op Mulisch tegen mag hebben, ik moet toegeven dat dit boek een topper is.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.514 seconden