Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Welk boek zou je absoluut willen gelezen hebben voor je dood

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11927 door Jom
Hallo tafelgenoten,

We hebben het over boeken voor op een eiland,

en boeken voor op de tram,

of lievelingsboeken,

boeken die we altijd herlezen,

versletengelezen boeken met meer ezelsoren dan bladen,

of boeken waar we kop noch staart aan krijgen maar die ons toch blijven fascineren,

boeken waar we mee blijven worstelen en die we nooit geheel achter ons laten,

boeken die ons kwellen, hongeriger maken, etc.

Het lijkt wel of er evenveel verschillende soorten boeken als liefdes zijn.

Maar welk(-e) boek(-en) zou je absoluut willen gelezen hebben voor je doodgaat ?

Ik bedoel: stel je zit in een oorlog, krijgt een kogel in de borstkast, je weet jezelf stervende,

en nadat je je leven in een flits hebt zien voorbijschieten – iets trager dan de kogel weliswaar - en je je dierbaarsten innerlijk hebt omhelsd – een voor een (maar niet in een volgorde) en allemaal tegelijk - en er rest je nog wat ledigheid,

van welke boeken zucht je dan : “verrek en ik heb dat boek nog niet gelezen” ?

gg
Laatst bewerkt doorJom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11928 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ha Jom!

In mijn laatste ademtocht zou ik roepen "verrek, ik heb de bijbel nog nooit gelezen!"

Wel met de verhalen grootgebracht maar gelezen? nee dus.

Groetjes

Bernadet

die blij is je hier weer te zien.
Laatst bewerkt doordettie.

19 jaren 7 maanden geleden #11932 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Leuke vraag.

Ik neig naar Op zoek naar de verloren tijd van Proust (eigenlijk wordt het gewoon tijd dat ik daar in begin) of het Verzamelde werk van Kafka.

vrgr,

Desiree

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11933 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Het Tibetaanse Boek van Leven en Sterven, van Sogyal Rinpoche. Dat lijkt me wel toepasselijk ook.....
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11935 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Goeie vraag, Jom. Daar moet ik wel eens over nadenken, momenteel heb ik geen idee. Er zijn nog zoveel boeken die ik "moet" lezen, Ulysses van Joyce bv.

Maar als ik weet dat ik moet sterven zou ik zeker voor een eenvoudig boek kiezen, misschien voor een kinder/jeugdboek dat ik nooit las (??).

Welk boek dat dan zou zijn... ik denk erover na.

Groetjes. Tiba.

P. S. Ik kan wel een boek aanraden, want ik vind dat iedereen dat moet gelezen hebben: "En Johny trok ten strijde", maar dat las ik al.

Herlezen heb ik het niet meer, ik kreeg het van iemand cadeau die wist dat ze ging sterven. Een of twee jaar ervoor had ik het van haar geleend, en we hadden er nog heel enthousiast over gepraat, ik had er nogal over doorgedramd dat iedereen dat moest gelezen hebben, want dat ik zelden een grotere aanklacht tegen de oorlog gelezen had.... Ze gaf het aan iemand voor me mee, want had "opgeruimd". Voor Tiba, staat voorin.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11940 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat boek ligt ergens in de dozen, tot de boekenkast klaar is. Kwam van Bernadet, meen ik..Maar het is niet direct een boek waarvan ik denk: dat wil ik nog lezen voor ik ga..

Er zijn er zoveel, maar iets speciaals? Ik denk het niet. Als ik aan het sterven ben, ben ik het straks toch allemaal kwijt, en wat voor zin heeft het dan? Ik denk dat ik dus ontspannende boeken zou lezen..mooie ontspannende boeken. Bergounioux, Claudel, Peju, Verhulst, Lampo, zulke boeken..

De bijbel hoeft dan niet meer, en Proust? Echt niet..
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.493 seconden