Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

50 vragen Vraag 11 Lees jij kookboeken?

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #83076 door marjo
Dat bedoelde ik. Dat was weg. Je hebt bijna alle doorverwijzingen naar het forum weggehaald, maar nog niet dat van januari...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 1 maand geleden #102259 door dettie
Vraag 10 Zit er orde in jouw bibliotheek?

Vroeger, in mijn vorige huis, stonden in de vele boekenkasten alle boeken op categorie én schrijver. Dat was handig want je kon alles snel terugvinden.

Maar... de 'ellende' van boeken is dat je geen boeken weggooit maar wel steeds nieuwe koopt en waar plaats je die dan?

Het gevolg was dat er dubbele rijen boeken in de kasten stonden, soms sorteerde je de boel weer eens, en langzamerhand verplaatste een deel zich naar een andere kamer of werd er weer een boekenkast bij gekocht. Ondertussen lagen er ook wel stapeltjes op de grond naast de stoel of het bed. Het was dus altijd zoeken naar dat ene boek waarin je nog even iets wilde nalezen...

Toen ging ik verhuizen en dit keer zou ik het weer écht bij gaan houden. Er werden nieuwe boekenkasten aangeschaft, die overigens, achteraf niet zo handig bleken te zijn. Dus... nog een paar kasten erbij. En het begon inderdaad helemaal goed.

Keurig werden alle boeken op achternaam van de schrijvers gesorteerd. Kinderboeken kwamen bij kinderboeken, non-fictie bij non-fictie, romans bij romans. Nog-te-lezen boeken op de nog-te lezen plank(en) Helemaal goed.

Maar... de boeken kwamen met bakken binnen, dus legde ik ze maar 'even' op een stapel of propte ik ze boven en voor de rij boeken in de kast. Al gauw begon ik 'op te ruimen' wat gewoon neerkomt op stapels verplaatsen en de boeken op afmeting sorteren. De grote boeken kwamen onderaan en de kleine boekjes bovenop de stapel dan vielen de stapels tenminste niet om en het zag er voor het oog wat rustiger uit.

En nu? Nu is het gewoon een puinhoop. Overal liggen boeken. Nu is er zelfs een doos voor boeken die weg mogen, in de hoop dat het dan een beetje opruimt, de planken wat leger worden - niet dus -. De nieuwe boeken arriveren sneller dan dat er boeken uit gaan. Ik heb mijn droom ooit eens keurige boekenkasten te hebben maar opgegeven en geaccepteerd dat het een rommeltje zal blijven.

En zal ik eerlijk zijn? Eigenlijk vind ik het heerlijk, die boeken overal!

En jij? Hoe is jouw bibliotheek/boekenkast?

Dettie

4 jaren 1 maand geleden #102261 door
Lastig. M'n boekenkasten zijn min of meer vol. Onder m'n bed staan nog dozen met boeken over jazz van m'n vader en zo nu en dan wil ik wel eens een boek kopen, omdat de bibliotheek het niet heeft en ik het wel graag wil hebben. Ik wil het nog niet hebben over bespreekboeken. Boeken weggooien doe ik niet. Ik wil op z'n minst dat ze een goed tehuis krijgen.

Grappig om dan intussen 'Het Alles' van Dave Eggers te lezen, waarin papieren boeken eigenlijk helemaal afgeschaft zijn. Je kan er namelijk geen data mee verzamelen. Met e-books kun je tenminste nog meten hoe lang mensen er over doen om een hoofdstuk te lezen, waar hun aandacht inzakt, waar ze snel doorbladeren, waar ze terugbladeren en zo voorts. Op die manier kun je bepalen hoe betere boeken geschreven kunnen worden. Onsympathieke personen kunnen dan sympathieker gemaakt worden en saaie passages kunnen weg worden gelaten of eventueel door AI geschreven worden. En natuurlijk mogen boeken niet te dik worden. 400 pagina's is het maximum, dat eventueel nog uit kan schieten tot 454 pagina's (zou het toevallig zijn dat dit precies de lengte van dit boek is?).

Lees meer
4 jaren 1 maand geleden #102269 door marjo
Ha, ha kom maar eens kijken!

Orde? Zeker wel, ik kan alles vinden. Maar voor een buitenstaander is het een zooi, hier staat dit, daar staat dat...

Benden, boven, op zolder, op planken, in dozen...en ja, ik heb stapeltjes. Naast het bed waren dat er drie, dat is er nu nog eentje.

Opruimen af en toe is wel nodig, we hebben hier een tweedehandsboekenwinkel die de opbrengst aan goede doelen schenkt. Prima dus! En ik heb familie en vrienden die boeken krijgen op zijn tijd. Maar dat opruimen vind ik helemaal niet erg, het is juist wel lekker, om alles weer eens te sorteren en natuurlijk dan ook te bekijken.

4 jaren 1 maand geleden #102271 door
Tja, ik ben nogal bewaarderig van aard. Boeken over muziek doe ik sowieso al niet weg. En CD's en platen ook niet. Maar goed, daar heb ik nog wel ruimte voor, al heb ik wel wat dubbele exemplaren verhuisd.

Lees meer
4 jaren 2 weken geleden #102364 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: 50 vragen Vraag 11 Lees jij kookboeken?
Vraag 11 Lees jij kookboeken?

Jazeker lees ik kookboeken. Ik vind het heerlijk om te lezen hoe de koks/kokkinnen op een idee voor een gerecht komen of hoe zij 'toevallig' een nieuw gerecht ontdekten omdat ze bijvoorbeeld haast hadden en maar wat bij elkaar smeten en het onverwacht een geweldig gerecht opleverde.

Ooit had ik een kookboek getiteld Barcelona met allerlei gerechten uit deze mooie Spaanse stad. Daar ben ik regelmatig geweest en het is dan verschrikkelijk leuk om bepaalde wijken te herkennen, de verhalen erover te lezen én de bijbehorende gerechten (o.a. tapasgerechten) die je daar at. Fantastisch om die dan zelf te maken en bijv. een Spaanse avond te houden. (Dat was in de dagen dat alles niet zo duur was ;-) )

Verder had ik een heel goed Chinees kookboek en ook daarin werd over de oorsprong van de ingrediënten verteld en uit welke streek de gerechten kwamen. Er zat een enorm verschil in een gerecht dat uit het noorden of zuiden van China kwam. De smaak en gerechten waren ook totaal anders - en lekkerder - dan het Chinese eten dat je in Nederland bij de Chinees kunt kopen.

Het leuke van dit soort boeken is dat je al kokend op reis bent.

Verder is er een boek geschreven door een echtpaar Katie & Giancarlo Caldesi, waarvan de man diabetes 2 kreeg. Zij schrijven op een enorm leuke manier over de zoektocht die zij deden naar gerechten die geschikt voor hem waren en tot hun verrassing was er heel veel wat ze wél konden eten. Hun verhalen zijn heel vermakelijk en eigenlijk ook wel leerzaam.

Maar het kookboek Midnight Chicken van Ella Risbridger spant de kroon. Het genoemde Chickenrecept ontstond na een avond flink stappen inclusief de nodige alcohol. Midden in de nacht werd besloten dat nog een kippetje eten geen slecht idee was. Met de ingrediënten namen ze het niet zo nauw en zo ontstond een kipgerecht waarbij ze hun vingers aflikten en wat daarna nog vaak gemaakt is. Daarnaast leveren ze nog veel verhalen over koken met je hart, ofwel koken op momenten dat je ontzettend plezier of verdriet hebt en hoe fijn dat kan zijn. Een ontzettend vrolijk en liefdevol boek waar de liefde voor eten en koken vanaf spat.

Tot slot, geen kookboek maar wel een boek over koken is Wijsneus in de keuken van Julian Barnes. Hij is een kookboekenkoker die alles wat in het boek staat nauwkeurig opvolgt. Voor hem is het een ramp als er bijvoorbeeld 'een snufje' zout staat, want wat is een snufje? Of een klontje boter... hoeveel boter moet je dan gebruiken. Is een klontje 10 gram of 30 gram. Een scheutje, een lepeltje, een wolkje... hoeveel is dat? Hoe groot is een middelgrote ui? Waarom staat er de ene keer, snipper de ui en de andere keer snijd de ui fijn? Of over recepten die niet kloppen etc.

Een hilarisch boek.

En jullie? Lezen jullie kookboeken?

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.377 seconden