Jullie hebben het nog niet gehad over het tijdselement.
Ja inderdaad, nu je het zegt, mijn boekenkast zal er 30 jaar geleden heel anders uit hebben gezien, veel meer leesboeken en weinig non-fictie.
Ik merk nu wel een ommekeer, het wordt steeds meer non-fictie én kinder(prenten)boeken. Het lijkt wel of de romans me minder kunnen boeien. Maar ja, er worden nu ook veel meer boeken uitgegeven dan in mijn kinderjaren en mensen kunnen zich nu beter een boek veroorloven. Een boek kopen was in mijn jonge jaren toch wel een grote luxe. Ook had haast niemand een boekenkast in huis, hooguit een klein plankje met boeken. Ook kwamen de schrijvers toentertijd meestal uit gegoede kringen waarin veel gelezen werd, ook hadden ze vaak een goede opleiding gehad. Het was toch vaak literatuur wat uitgegeven werd of streekromans en 'romannetjes'. Tenminste dat staat me zo bij. Dat is nu heel anders.
Boeken wegdoen vond ik vroeger ook vreselijk maar dankzij bookcrossing heb ik dat wel geleerd, ik vond het idee leuk dat een ander mogelijk blij zou zijn met mijn boek, maar dat waren wel romans die ik geen tweede keer zou lezen. Non-fictie is vaak toch anders. Ik merkte dat ik die romans ook niet miste en kan daardoor nu nog steeds makkelijker afstand doen. Ik gooi ze zelden weg, tenzij het echt pulp is, maar geef wel heel veel weg aan buurkinderen en (leestafel)vriendinnen waarvan ik weet dat ze het waarderen of ook weer verder kunnen geven. Maar sommige boeken houd ik gewoon omdat ik ze te mooi vind. Kan best zijn dat ik ze over een tijd toch weggeef, maar nu even niet.
Maar om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag, ook al verandert de kast in de loop van de jaren qua inhoud, toch geeft het bij mij wel weer waar ik op dat moment mee bezig ben, waar mijn interesse op dat moment naar uitgaat en welke boeken op dat moment mijn voorkeur hebben.
Maar dat kan inderdaad over tien jaar weer anders zijn.
Dettie