Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

50 vragen Vraag 11 Lees jij kookboeken?

9 jaren 6 maanden geleden #79629 door
Tijdselement?

Boekenkasten opruimen?

Hoe bedoelt u?

Boeken wegdoen vind ik veel te moeilijk. Ik geloof dat ik tot nu toe een boek dat ik ter bespreking heb gekregen in een weggeefboekenkast heb gezet, waar het nog steeds staat. Vermoedelijk omdat de titel 'De geschiedenis van de punk in Helsinki' de mensen op het verkeerde been zet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79630 door marjo
Eer wonen meer mensen in mijn huis, ik kan niet onbeperkt alle boeken houden. Dus ik geef er weg, net als Dettie. En dus worden kasten regelmatig opgeruimd.

9 jaren 6 maanden geleden #79632 door
Ik zou dat moeilijk vinden. Boeken wegdoen vind ik vreselijk, zelfs als m'n vader bij hem thuis boeken van m'n moeder, die al 14 jaar dood is, op wil ruimen.

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79634 door marjo
Tja, het moet nu eenmaal. Life's hard..

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79637 door dettie
Jullie hebben het nog niet gehad over het tijdselement.

Ja inderdaad, nu je het zegt, mijn boekenkast zal er 30 jaar geleden heel anders uit hebben gezien, veel meer leesboeken en weinig non-fictie.

Ik merk nu wel een ommekeer, het wordt steeds meer non-fictie én kinder(prenten)boeken. Het lijkt wel of de romans me minder kunnen boeien. Maar ja, er worden nu ook veel meer boeken uitgegeven dan in mijn kinderjaren en mensen kunnen zich nu beter een boek veroorloven. Een boek kopen was in mijn jonge jaren toch wel een grote luxe. Ook had haast niemand een boekenkast in huis, hooguit een klein plankje met boeken. Ook kwamen de schrijvers toentertijd meestal uit gegoede kringen waarin veel gelezen werd, ook hadden ze vaak een goede opleiding gehad. Het was toch vaak literatuur wat uitgegeven werd of streekromans en 'romannetjes'. Tenminste dat staat me zo bij. Dat is nu heel anders.

Boeken wegdoen vond ik vroeger ook vreselijk maar dankzij bookcrossing heb ik dat wel geleerd, ik vond het idee leuk dat een ander mogelijk blij zou zijn met mijn boek, maar dat waren wel romans die ik geen tweede keer zou lezen. Non-fictie is vaak toch anders. Ik merkte dat ik die romans ook niet miste en kan daardoor nu nog steeds makkelijker afstand doen. Ik gooi ze zelden weg, tenzij het echt pulp is, maar geef wel heel veel weg aan buurkinderen en (leestafel)vriendinnen waarvan ik weet dat ze het waarderen of ook weer verder kunnen geven. Maar sommige boeken houd ik gewoon omdat ik ze te mooi vind. Kan best zijn dat ik ze over een tijd toch weggeef, maar nu even niet.

Maar om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag, ook al verandert de kast in de loop van de jaren qua inhoud, toch geeft het bij mij wel weer waar ik op dat moment mee bezig ben, waar mijn interesse op dat moment naar uitgaat en welke boeken op dat moment mijn voorkeur hebben.

Maar dat kan inderdaad over tien jaar weer anders zijn.

Dettie

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79641 door berdine
Ja dat is waar, over 10 jaar ziet mijn boekenkast er ook anders uit. Hij verandert zelfs elk jaar. Vol is vol en elk jaar kies ik bij het schoonmaken de boeken die weg moeten. Eerst waren dat de "romannetjes" maar op het moment zijn het al de boeken van gerenommeerde schrijvers die mij toch niet konden bekoren. Op een dag zullen ook die, die me wel konden bekoren, maar die ik toch niet nóg eens ga lezen, eraan moeten geloven. Gelukkig hebben we hier in het appartementencomplex elk jaar een bbq en dan bied ik die boeken aan de medebewoners aan. Helaas komen mijn medebewoners ook met overtollige boeken aanzetten en kom ik weer met nieuwe boeken thuis.

Voor alles wat over is zoek ik een goed adres. Her en der hangen er minibieb-kastjes in de stad. Een verzorgingshuis annex revalidatiecentrum heeft vorig jaar gretig een hele doos aangenomen. Er zijn buurtcentra met een open boekenkast en desnoods gaan ze naar de kringloop. Ik vind het prettiger dat iemand anders er nog plezier van heeft, dan dat ze in mijn kast staan te verstoffen.

Dus als iemand een beschrijving van mijn hand leest en denkt, oh dat zou ik wel willen hebben. Roep maar en wie weet! (Als ik laaiend enthousiast ben heeft het geen zin :mrgreen: ) Of weet je wat? Ik zal voortaan in dat geval eindigen met :"te geef!" Dat is beter want ik lees ook een hoop van de bieb.

Ik vrees het moment dat er in de kast alleen nog maar boeken staan die ik absoluut niet weg wil doen.......

Tijd voor maken pagina: 0.414 seconden