Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

50 vragen Vraag 11 Lees jij kookboeken?

9 jaren 6 maanden geleden #79642 door
Ik denk dat mijn boekenkast over het geheel genomen wel een aardig beeld van me geeft. Daar staan toch de boeken in, die veel voor me betekenen. Hoofdzakelijk dus nonfictie en zoals gezegd voor een aardig deel over muziek.

Weggeven aan mensen die je min of meer kent is in zekere zin toch wel weer een beetje anders. Boeken in de weggeefkast zetten, vind ik ergens wat ondankbaar.

Romans haal ik over het algemeen uit de bibliotheek.

Maar ik blijf moeite hebben met dingen weg doen. Dat geldt zelfs voor CD's, die ik min of meer dubbel heb, of platen die ik ook op CD heb. In sommige gevallen heb ik de oorspronkelijke LP en 2 versies op CD en ik kan van geen er van afscheid nemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #79729 door dettie
Vraag 3 Spring je ook uit de band bij de boekenopruiming?

internetboekwinkels

In de maand januari word ik platgemaild met aanbiedingen van allerlei internetboekwinkels. Ook krijgen we folders in de bus van de plaatselijke boekwinkels of de ramsjkrant. Zowel de mails als de folders worden gretig bestudeerd. Er staat altijd wel wat in wat me aanspreekt. Is het niet die ene roman dan is het wel dat prachtige natuurboek. De boeken worden aangekruist en naam en adres staan al ingevuld... Enthousiast als ik ben zou ik al die boeken het liefst gelijk, op dat zelfde moment, in huis willen hebben.

En dan... krijg ik bezoek van mevrouw 'gezond verstand' die me toespreekt. "Je hebt al zoveel boeken, je kunt ze nu al niet meer kwijt, je hebt nog zoveel ongelezen boeken liggen, als je dit allemaal koopt ben je evengoed een hoop geld kwijt, enz. enz."

Maar er is ook nog de gezellige tante 'verleiding' die heel andere taal spreekt. 'Doe nou maar, je mag jezelf ook wel eens verwennen, die boeken wil je al zo lang, dan ruim je gewoon een paar andere boeken op en is er weer plek voor nieuwe, enz. enz.

(Manlief, net zo'n grote lezer als ik, die ook alle folders en mails bekeken heeft roept ondertussen gewoon dat er binnenkort een stel boeken bezorgd worden, dat ik het even weet...)

Uiteindelijk besluit ik na lang dubben en afhankelijk van mijn bui toch van de koop af te zien of - meestal - de boel aan te schaffen. En elke keer als de stapel boeken binnenkomt is het genieten. De folie wordt er afgerist, de geur van de boeken wordt opgesnoven, vervolgens snel even bladeren en eerste indrukken opdoen en dan, bijna als een verliefd meisje, de nieuwe boeken ergens neerleggen zodat je ze kunt zien, er steeds even naar kunt kijken. Het blijft steeds opnieuw een klein feestje.

Maar dan de uitverkoop in de boekwinkels...

Lange tijd ben ik er met een grote boog om boekwinkels heen gelopen, uitverkoop of niet, want als ik daar eenmaal in loop, ga ik geheid de deur weer uit met een of meerdere boeken. Als ik wèl naar binnen ga dan worden de hoek, kast, of bak met afgeprijsde boeken nooit overgeslagen en niets is lekkerder om daar juweeltjes van boeken voor een zacht prijsje aan te treffen. Daar kan ik intens blij van worden.

Maar het gekke is dat ik als er echt grote opruiming is, zoals in januari, zelden de boekwinkels in ga. Het gretige, het graaien, het bijna respectloze behandelen van het boek staat me tegen, stoot me af. De sfeer in de winkel is ook heel anders. Het kalme, vredige, bijna tijdloze van de boekwinkel is weg. Er zijn dan naar mijn gevoel geen echte lezers maar alleen maar koopjesjagers en dat maakt de winkel onrustig, je hebt het gevoel dat je op moet schieten, dat je snel moet wezen anders is alles weg. Ik kan me niet meer concentreren op de titels, op de boeken, zie alleen maar schreeuwerige prijsstickers... Het lijkt alsof mensen zo veel mogelijk boeken willen scoren voor zo min mogelijk geld. De titels maken eigenlijk niet eens zoveel uit, het is het idee dat je zo goedkoop iets kunt kopen wat ze drijft. (Of het waar is weet ik niet maar het komt wel zo over.)

Maar voor mij is een boekenopruiming de mogelijkheid om de boeken die je al zo lang wilt hebben maar gewoon te duur voor je waren, toch te kunnen aanschaffen. Het is dan fantastisch als die boeken er tussen liggen voor een prijs die je je wél kunt veroorloven.

Een andere reden om in de opruiming een boek aan te schaffen is als ik twijfel over een boek, het trekt je wel, maar het is net te duur om het als 'probeersel' te kopen. Het is zonde om 20 euro uit te geven en na 50 pagina's blijkt dat je twijfel terecht was en je niet verder wil lezen. Maar als het voor een leuk prijsje in de uitverkoop ligt dan is het minder erg. Maar om voor deze laatste boeken speciaal naar de opruiming te gaan... nee. Wel voor de wensboeken maar als het kan dan liever een stille, niet met grote letters omgeroepen, opruiming zodat je in alle rust kunt kijken en genieten en misschien spring ik dan wèl uit de band.

Dettie, 17 januari 2017

9 jaren 5 maanden geleden #79731 door
Met boeken heb ik dat niet zo, vermoedelijk omdat de boeken die ik graag zelf wil hebben, zelden of nooit in de opruiming zijn, of afgeprijsd worden.

Met CD's heb ik dat misschien meer en ben ik vaak geneigd te wachten tot iets goedkoper wordt.

Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #79734 door berdine
Bakken met boeken kan ik ook niet weerstaan. Gelukkig zit er meestal niks voor me bij. Internetwinkels met opruiming....soms kijk ik wel eens een aantal pagina's door, maar als dat er 98 of zo zijn en er zit na 20 pagina's nog niks bij, dan hou ik het verder voor gezien. Of ik sorteer ze op prijs en kijk niet verder dan b.v. 10 euro. Soms zijn er e-books voor 5 euro. Die koop ik regelmatig.

Bij boekhandels moet ik meestal geluk hebben Die kondigen niks aan en ik zie het soms toevallig. Daarbij zijn ze vaak te duur. Een boek van 20 euro voor 15? Nee laat maar.

Dan hebben we nog de bieb. Die kondigt een week ná het begin aan dat ze met de opruiming zijn begonnen en dan is mijn agenda al zo vol, dat ik er pas na twee weken heen kan. Bah!

En tenslotte de boekenmarkten. Wij hebben er om de twee jaar eentje, die veel goede en vrij nieuwe boeken heeft. Daar sta ik dan voor de deur zodra die open gaat. Soms gaat het op gewicht, soms per boek. De laatste keer had ik o.a. Tonio voor 1 euro. Daar spring ik inderdaad uit de band, want dan kun je tenminste risico nemen.

Vroeger kocht ik ze ook wel bij de kringloopwinkels, maar die worden steeds vaker "vintage"-winkels en dan kosten ze al gauw 5 euro (met de oorspronkelijke sticker "afgeprijsd 3.50" er nog op!). Dat is nog niet veel voor een boek dat op je lijstje staat, maar voor een "probeer"-boek wel. Gelukkig komen er ook telkens weer echte kringloopwinkels bij.

Eigenlijk koop ik zelden een boek voor de normale prijs. Dat is ook niet goed voor de business!

Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #79737 door marjo
Het lijkt wel of er steeds minder opgeruimd wordt in de winkels. Of het gebeurt gewoon door het jaar heen. Ik heb er tenminste nauwelijks iets van meegekregen.

Dat stemmetje van het gezonde verstand spreekt mij vaak toe, maar toch niet vaak genoeg!

Ik weet maar al te goed dat vaak die boeken die ik toch echt wel wil lezen alsnog in de kast terecht komen, tot ooit.

Heb vandaag die kast ongelezen boeken maar eens opgeruimd. Dat is smullen van wat me nog te wachten staat en dan weet ik niet welke ik toch eerst zou willen lezen. Om vervolgens iets heel anders te pakken, van de bieb bijvoorbeeld.

Ja, Berdine, boekenmarkten!! Dat is een ander verhaal. Heerlijk daar te snuffelen !

9 jaren 5 maanden geleden #79742 door
Bij een boekenopruiming van de bibliotheek heb ik wel eens een tiendelige muziekencyclopedie op de kop getikt, waar ik nog steeds plezier van heb.

Boekenmarkten trekken me niet zo. Ik houd te veel van orde.

Tijd voor maken pagina: 0.424 seconden