Vraag 9 Laat jij je beïnvloeden door boeken en welke zijn dat?
Als kind las ik al heel veel boeken en wat ik las, dat werd ik. Was er sprake van een lief voorbeeldig meisje, die door iedereen geprezen werd vanwege haar lieve karakter, dan wilde ik ook zo zijn. Ik deed vreselijk mijn best ook zo lief en verheven te zijn. - Ik steeg bijna op van lievigheid - en hield dat best wel een dag vol... Was er sprake van een jolige meid, dan werd ik ook jolig en was het meisje ondeugend dan haalde ik ook kattenkwaad uit. - Het lijkt wel een beetje op het gedicht
Literatuur
van Annie M.G. Schmidt. -
Ook heb ik dankzij het boek De dochter van Joop ter Heul een tijdje overal de letter t achter geplakt. Meneer van Putten werd meneer van Puttent enz. en de zwembadpas uit het boek Kees de jongen werd natuurlijk ook heftig door mij geoefend.
Maar toen begon het serieuzere werk. In de - zwaar christelijke - bibliotheek mocht ik eindelijk boeken lenen voor grote meisjes en een van de eerste boeken was
Het onkruid en de bloem, het dagboek van Alice, een meisje dat aan de drugs verslaafd was en doodging. Dat verhaal sloeg in als een bom en ik was er weken mee bezig. Het boek liet een heel andere wereld zien dan die ik kende en het was fascinerend en gruwelijk tegelijk. Het verhaal heeft me erg lang bezig gehouden, vooral over het waarom van drugs.
Ook het boek
Bittere Kou van Harry Wu had grote impact. Harry Wu vertelde over zijn leven waarin hij negentien jaar dwangarbeid in Chinese gevangenissen, werk- en reclasseringskampen moest verrichten. Het was een verbijsterend relaas. Vanaf die tijd ben ik erg bezig geweest met de geschiedenis van China, met name de bizarre tijd onder het regime van Mao.
Romannetjes waren rond mijn 14e, 15e jaar een tijdje in trek maar na een overdosis aan romannetjes in een vakantie was die liefde ineens over en is nooit meer teruggekomen. Via de christelijke streekromans ging het vervolgens toch langzaam richting boeken die literair werden genoemd. En zo kwam ik op gegeven in aanraking met werk van Gerard Reve -
Brieven aan Carmiggelt - en ik was verpletterd. Reve worstelde erg met zijn schrijverschap en vertelde over zijn zorgen en angsten daarover en over de moeite met het leven an sich. Wat op mij zo'n indruk maakte is dat hij over zijn gevoelens schreef, over waar hij vrolijk van werd maar ook waar hij ontzettend bang voor was. Dat had ik niet eerder meegemaakt in een boek en dan was het ook nog geschreven in erg mooi Nederlands. Het boek maakte dat ik zelf ook meer durfde te zeggen.
Daarna volgden nog vele andere boeken die mij beïnvloed hebben, zoals
De tweede sekse van Simone de Beauvoir waarmee ze mijn kijk op vrouwen erg veranderde en net zo indrukwekkend maar dan in negatieve zin was haar boek met brieven aan haar grote liefde Nelson Algren. Deze geëmancipeerde vrouw van Satre ging bijna door het stof ging voor Algren! Het maakte haar bijna tot een andere persoonlijkheid. Dàt kon liefde dus ook doen en dat was eveneens een wijze les. Llorca, Marquez, Bordewijk, Hermans, Márai, Hrabal volgden, allemaal even bijzonder en vooral door hun mooie taal van invloed.
Maar de verhalen van Pinkola Estes met haar mooie metaforen over het leven in
De ontembare vrouw en
De dansende grootmoeders, zijn inmiddels bijna bijbeltjes waarin ik altijd wel iets kan vinden wat ik op dat moment nodig heb.
Het boek
Meester over eigen denken van Eknath Easwaran over de hindoeïstische leer, gekregen van een goede vriendin, kwam eveneens heftig binnen. Zoekend als een mens altijd is, kwam het boek precies op het goede moment. Het leerde me totaal anders kijken naar dingen. Heel bijzonder.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, het lijkt wel of er steeds meer boeken geschreven worden die van invloed zijn, maar het kan natuurlijk ook dat ik langzamerhand mijn weg gevonden heb in de grote boekenwereld en meer gericht kan zoeken naar voor mij interessante en hopelijk belangrijke boeken. Ik hoop er nog vele te lezen.
Dettie, 13 augustus 2018