Vraag 6 Zou je sneller willen lezen?
Ja en nee.
Ja, omdat er zoveel mooie boeken zijn en ik zoveel nog wil lezen. Helaas er zitten 'maar' vierentwintig uur in een dag en er zal ook eens geslapen moeten worden. Ik zou dus sneller willen lezen vanwege het grote aanbod boeken die me aanspreken.
Nee, omdat ik in mijn opinie eigenlijk al een beetje te snel lees. Ik lees geen hele zinnen maar een geheel aan zinnen en ik krijg indrukken van woorden die ik in mijn hoofd afmaak. Veel mensen doen dat zo blijkt. Vandaar ook dat het bekende trucje van letters die binnen een woord omgedraaid worden uitstekend werkt. Je kunt dan evengoed nog lezen wat er staat.
Maar het snelle lezen maakt ook dat je soms toch details overslaat en niet het hele boek 'proeft' zoals je het zou moeten proeven.
Soms dwingt een boek je tot langzaam lezen en ik merk dat me dat aanvankelijk ergert, ik wil verder, ik wil door, ik wil weten hoe het verdere verloop van het verhaal is en het liefst een beetje snel. Maar na een aantal bladzijden stel ik mijn leesmodus bij en begin ik langzamer te lezen omdat anders het verhaal niet te volgen is. Vaak zijn dit de boeken die je later koestert, de boeken die je beter onthoud.
Stiekem benijd ik dan ook de mensen die elke zin bewust en zorgvuldig lezen. Zij halen er zoveel meer uit dan ik. Zij zien elk detail, elke wending en beleven een boek veel meer. Ik probeer wel eens om langzamer te lezen en soms lukt dat ook en dan geniet ik. Dit is waar lezen om gaat denk ik dan. Maar meestal gun ik me de tijd er niet voor om zo intensief de woorden tot me door te laten dringen. Misschien ook door de hoge stapel nog-te-lezen boeken die me toe liggen te lachen. De kriebel om ook in die boeken te beginnen is groot. Meestal lees ik ook drie boeken door elkaar.
Het is bij wijze van spreken net als het liedje van Herman van Veen.
Een om mee te 'praten'
Eentje voor de sier
Een om bij te slapen
En een om zo nu en dan en dan alleen voor je plezier
Een om mee te (leren) schrijven
Een moeilijke met verstand
Een om in te blijven
En eentje in reserve onopvallend bij de hand
Een voor hoogtijdagen
Een voor door de week
En dát maakt dat ik niet langzaam kan lezen, want alles lonkt, en lacht, en roept... dus lezen, lezen, lezen, snel lezen, lezen, lezen...
Dettie
19 februari 2017