Momenteel lees ik
Jussi Adler-Olsen - De fazantenmoordenaars
Een thriller over een groep mensen die ik het liefst door de gehaktmolen zou draaien. Het gaat over een groep voormalige kostschooljongens van schatrijke ouders, die inmiddels ook zelf zeer vermogend zijn en min of meer in het centrum van de macht zitten. Vanaf hun kostschooltijd hebben ze allerlei misdrijven begaan, inclusief moorden en mishandelingen en ze zijn er altijd mee weggekomen, door gebrek aan bewijs, in elkaar gedraaide alibies of door het afkopen van het slachtoffer. Ze organiseren ook regelmatig jachtpartijtjes, waarbij altijd een dier wordt ingebracht, waar een paar geselecteerde begunstigden op mogen jagen. De winnaar krijgt een extra prijs. Onder de dieren waarop gejaagd zou kunnen gaan worden bevinden zich een struisvogel, die bij de eerste jachtpartij het haasje is en een hondsdolle vos, die bij de volgende jachtpartij het haasje zal zijn. Verder heeft men voor toekomstige jachtpartijen onder andere: een varaan, een gorilla en een Afghaanse berggeit.
In het verleden zijn ze betrokken geweest bij de dood van twee jongeren en een jongen heeft daarvoor de schuld op zich genomen en zit nu in de gevangenis, waar hij door beleggingen (door de anderen gedaan) rijk wordt. De afdeling Q (een afdeling voor onopgeloste zaken) krijgt dit op z'n bord, hoewel er in feite natuurlijk geen zaak meer is. Een bekende van de slachtoffers is kennelijk niet tevreden met de afloop van de zaak en heeft het dossier tussen de andere dossiers van de afdeling Q gestopt. De afdeling krijgt natuurlijk te horen dat ze zich hier niet mee bezig mag houden, maar dat werkt op het afdelingshoofd als de spreekwoordelijke rode lap op de stier en hij duikt er juist fanatieker in, waarbij allerlei andere misdrijven aan het licht komen. Een van de leden van het kostschoolgroepje is een vrouw, die op straat zwerft en wraak wil nemen op de anderen. Een van de andere leden van het groepje doet juist alle mogelijke moeite op de vrouw op te sporen en haar te laten verdwijnen.
Ik ben heel benieuwd hoe het een en ander af zal lopen en hoe de openingsscene, waarin iemand wordt opgejaagd, in het geheel zal passen.