IJdel onkruid
Youp van 't Hek
De meeste nrc-abonnees lezen al meer dan 25 jaar iedere zaterdag eerst de column van Youp. Zijn stukje gonst op dat moment ook al een paar uur over het internet en wordt door duizenden gedeeld. Voor veel mensen is het smullen, hoewel de slachtoffers daar vaak anders over denken. Want de columnist is hard. 'Maar nooit gemeen', verdedigt hij zichzelf als hij uitlegt dat hij zelden slachtoffers zoekt. Ze melden zich meestal zelf door hele domme acties of idiote prietpraat in de media.
IJdel onkruid is de titel van zijn nieuwste verzamelbundel die door veel mensen wordt gelezen als een geheel eigen jaaroverzicht.
Recensie
Net als de cabaretier kan ook de stukjesschrijver Youp van 't Hek zich heerlijk ergeren. In zijn columns, verschenen in NRC Handelsblad, toont hij zich de narrige commentator van wat het nieuws te bieden heeft. 'Ik ben gek op leedvermaak', schrijft hij ergens en dat blijkt. Hij kan zich geweldig opwinden over mensen en zaken die, op zijn manier beschouwd, lachwekkend zijn. Met name politici krijgen er nogal eens van langs en ook onze koning moet het van tijd tot tijd ontgelden.
Woordgrappen en het uitvergroten van de werkelijkheid – 'de aanstellerij van het bestaan', noemt hij het zelf – doen de lezer geregeld glimlachen. En soms, als hij raak schrijft over wat er mis is in ons kikkerlandje, kan de lezer niet anders dan, hoofdschuddend soms, uitbarsten in een schaterlach. De nuance is vaak ver te zoeken, maar dat geeft de auteur zelf toe: 'Ik die kan leven van mijn botte pen en grote mond'. Beperkt houdbaar, want gericht op de actualiteit van 2016.
René Dellemann
ISBN 9789400407541 | Hardcover | 224 pagina's | Thoms Rap | oktober 2017