Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

8 jaren 3 maanden geleden #85723 door
Ik heb die autobiografie van Rita Mae Brown vandaag onmiddellijk uit de bibliotheek gehaald, waar hij in het open magazijn stond. Ik heb vrij veel van haar gelezen en heb 4 boeken van haar, 2 in het Engels en 2 in het Nederlands. Kortom, ik was wel benieuwd naar haar autobiografie. Wist niet dat ze die geschreven had.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85729 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"
Nee ik kende deze ook niet, een vriendin van mij is ook fan van haar. Ik heb volgens mij één boek van haar gelezen, heel lang geleden maar weet niet meer welke.

Het is altijd zo leuk dat je echt wat doet met al die thematitels Renate!

Dettie

8 jaren 3 maanden geleden #85735 door
Nou ja, dat valt wel mee, maar m'n aandacht wordt door de thema's vaak gevestigd op boeken die me interessant lijken en waarvan de kans bestaat dat de bibliotheek ze heeft. Bij boekbesprekingen is dat ook het geval, maar dan moet ik vaak weer langer wachten tot het boek in de bibliotheek te vinden is. En als ik alle auteurs waarvan ik een bespreking lees, die me aantrekt, opschrijf, dan zie ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

De autobiografie van Rita Mae Brown stond in het open magazijn.

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85746 door dettie
Onaantastbaar

Philippe Pozzo di Borgo

De rijke aristocraat Philippe raakt verlamd na een ongeluk tijdens het paragliden. Hij moet op zoek naar iemand om hem te helpen in huis. Hij neemt Abdel in dienst, een jongen uit de banlieues van Parijs.Ondanks hun totaal verschillende achtergrond ontstaat er een bijzondere vriendschap.

Recensie

Het grotendeels autobiografische verhaal van een na een ongeluk verlamde rijke Fransman en zijn uit de Parijse banlieues afkomstige helper. Na een voorwoord over de ontstaansgeschiedenis van boek en film en een bedankje aan alle betrokkenen beschrijft de auteur in boek I de tijd voor en na zijn verlamming en in boek II zijn belevenissen met zijn hulp en maatje Abdel.

De auteur probeert zich zijn kinderjaren en gelukkige tijd met zijn eerste vrouw te herinneren. Zijn vrouw zou, hoe ziek ze zelf ook was, hem weer uit zijn passiviteit trekken na zijn ongeluk en hem weer op het rechte spoor zetten.

In boek II zien we hoe de auteur dankzij de avonturen, beleefd met Abdel, zijn gevoel voor humor terugkrijgt en hij weer een nieuw leven kan beginnen ondanks zijn verlamming.

Achter het boek schuilt een ware geschiedenis die op details veranderd is, maar in grote lijnen klopt. De worsteling van de schrijver, zijn ervaringen en het terugvinden van levensvreugde zullen geen enkele lezer onberoerd laten. De fragmentarische schrijfstijl, via dictafoon, of met het hoofd per computer, laat zien dat het om een verlamde auteur gaat. Het resultaat is fascinerend en voor een groot publiek interessant. Succesvol verfilmd als Intouchables.

Gebonden uitgave op klein formaat met leeslint, kleine druk.

Drs. F. Meeuwesen

ISBN 9789462370104 | Hardcover | 352 pagina's | Colibri | september 2013

vertaald door Marianne Gaasbeek Marianne Gossije

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85747 door dettie
Citaat van de dag

De wezenlijke mens gelijkt de eeuwigheid, die onaantastbaar is, voor alle uitwendigheid.

Angelus Silesius

Duits Katholiek priester en geneesheer 1624-1677

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85749 door dettie
Er bestaat geen onderscheid tussen wat echt en onecht is, noch tussen wat waar en vals is. Iets is niet noodzakelijk waar of vals, het kan ook beide zijn.

Marjo schreef : Zou hij bedoelen dat het allemaal subjectief is? Wat voor mij waar is, hoeft het voor jou niet te zijn, enz?

Ja dat zou zomaar eens kunnen Marjo! Dankjewel.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.468 seconden