Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85623 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"
Er zit weinig anders op dan het zelf allemaal te lezen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85625 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"
Onafhankelijke mensen

Halldór Laxness

Tegen de stroom in probeert de IJslandse schapenboer Bjart van het Zomerhuis zijn zelfstandigheid te handhaven. Na achttien jaar in dienst te hebben gewerkt, wil hij niets liever dan zijn eigen kudde schapen hoeden. Alles zet hij daarvoor op het spel, zelfs zijn eigen bestaan en dat van zijn naasten.

Recensie

Van de meer dan zestig boeken, die de in Nederland vrijwel onbekende IJslandse Nobelprijswinnaar (1902-1998) schreef, is dit grandioze epos een van de hoogtepunten. Marcel Otten, die eerder o.m. de Edda vertaalde, heeft dit meesterwerk van nagenoeg 600 pagina's op vloeiende en toegankelijke wijze vertaald.

De roman draait vooral om schapen: zal het de achterdochtige IJslandse keuterboer Bjart lukken om telkens opnieuw genoeg schapen te verwerven? Bjart heeft zich opgewerkt van knecht tot eigenaar van een eigen bedrijf 'Het zomerhuis'. Met oude sagen en ballades en ten koste van zijn twee echtgenotes en een groot aantal kinderen poogt hij tegen de stroom in zijn onafhankelijkheid te behouden. Bjart is een van die geharde, weinig onderdanige IJslanders die met veel gevoel voor eigen verantwoordelijkheid en verzen en verhalen hun grootste kapitaal verzilveren: hun onafhankelijkheid.

Laxness brengt in een krachtige, beeldende taal een fascinerende, bijna archaische wereld tot leven, waarin bovennatuurlijke krachten, wantrouwen en relativerende humor het leven beheersen.

Gebonden; zeer kleine druk.

ISBN 9789044517835 | Hardcover | 608 pagina's | De Geus | september 2010

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85626 door dettie
Citaat van de dag

De onafhankelijkheid van veel mensen is in wezen onaanhankelijkheid.

Berthold Auerbach (1812-1882)

Duits romanschrijver, pseudoniem van Moses Baruch

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85627 door dettie
Heb jij dit boek ook gelezen Berdine? Je vond toentertijd Het herwonnen paradijs van Laxness heel mooi. Vandaar m'n vraag. Ik vind dit ook echt een verhaal voor jou.

Dettie

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85630 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"
Dat vroeg ik mij ook af, want het staat in mijn kast. Ik kon me er niets van herinneren. Ik heb het even teruggezocht in mijn schrift en het antwoord is nee. Moet ik dus nog doen. Ach ja, kan er nog wel bij....

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85631 door dettie
Vergeet ik het zondagse kinderboek! Nou moe...

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.435 seconden