Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85702 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"
Citaat van de dag

Ondanks alles geloof ik in de innerlijke goedheid van de mens.

Anne Frank

Joods vluchteling en schrijfster 1929-1945

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85705 door dettie
Onschuld en ondergang

Ron Zwart

Dit boek gaat over mij, de zoon van Europa. Ik verschuil me tussen de regels. Ik ben de schaduw in de levens van Europeanen. In elk tijdperk wacht Europa op mij. Ik ben Minos, ik ben Alexander en ik ben Julius. Ik ben Karel en Napoleon. Ik verbind culturen. Ik ben een man van het volk en door hen word ik verheven.

Ik ben de keizer, de imperator, de vorst. Verlichting breng ik, als ik volken uit het duister van proletarische knechting leidt. Ik vernietigde de moordzuchtige democratie van Athene, de corrupte Romeinse republiek en de Terreur van de Jacobijnen. Ik maakte een eind aan de Brusselse bureaucratie. Ik joeg de woekeraars uit de tempel. In mij schuilt goed en kwaad.

Dus als je me ontmoet, wees hoffelijk, heb sympathie en smaak. Ik ben de held en de vijand. Ik ben Hannibal, Attila en Subutai. Ik ben een halfgod, de zoon van Europa. Ik ben een kruisvaarder, een engel en een duivel. Het verhaal van Europa is een verhaal van mensen, van gewone en ongewone mensen die de draden weven van het veelkleurig tapijt van dit continent. Ze vormen de inslag en ik ben de schering. Ik verschuil me in het weefsel. Ik ben de bijl tussen de roeden.

Recensie:

Onschuld en Ondergang is een meeslepend, gelaagd verhaal. Volg vier Europeanen op de voet in hun worsteling met leven, liefde, geweld en het noodlot. Mensen als jij en ik, die bij toeval of door persoonlijke keuzes betrokken raken bij de storm die over Europa waait. Onschuld en ondergang is opgezet als een klassiek drama, dat in 2009 begint, aan de vooravond van de crisis en eindigt in 2025. In vijf bedrijven ontvouwt zich een modern Grieks drama dat de verbeelding tart.

Bron:

ISBN 9789081988469 | Hardcover | 776 pagina's | Thomax Publishing | november 2014

Morgen een nieuw boek over dit thema.

(Alle themaboeken worden ook op ons forum geplaatst, waar ze permanent blijven staan.)

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85706 door dettie
Citaat van de dag

Alleen de liefde en haar wijsheid

maakt ons weer onschuldig.

Violeta Parra (1917-1967)

Chileens dichteres en zangeres

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85708 door dettie
Mijn ouders zijn onhandelbaar

Pete Johnson

Wanneer zijn ouders tips vragen om cool te zijn, heeft Louis geen al te hoge verwachtingen. Het is allemaal goed en wel wanneer ze hun vuisten ballen en woorden als 'veilig', 'ziek' en 'sjofel' roepen. Tot de vader van Louis naar school komt, gekleed als rapper...

Opeens voegen ze alle vrienden van Louis toe op Facebook en dragen ze hun petjes achterstevoren... IN HET OPENBAAR!

Louis en zijn beste vriendin Maddy walgen ervan. Vader en moeder zijn te ver gegaan... Louis moet in actie schieten!

Recensie

Nadat de hippe baas van Louis’ vader hen een bezoekje heeft gebracht, willen Louis’ ouders steeds meer weten over het taalgebruik van Louis en zijn leeftijdgenoten. Argeloos geeft Louis hen de informatie die ze willen. Met de gordijnen dicht is het reuze grappig dat zijn ouders leren hoe ze ‘vet’ moeten uitspreken, maar als Louis wordt opgehaald van een schoolfeest, loopt het jeugdige gedrag van zijn vader volledig uit de hand.

Intussen doet Louis ook nog mee aan een talentenshow en krijgt zijn beste vriendin Maddy een vriendje. Zie dan maar eens te blijven lachen.

Dit in dagboekvorm vertelde verhaal is door de korte fragmenten, ruime bladspiegel en grote dosis humor zeer toegankelijk en aantrekkelijk voor liefhebbers van boeken als 'Het leven van een loser'. De ondertoon is prettig serieus. Louis ontwikkelt zich tot een waar cabaretier, maar ontdekt ook dat niet alles met een grap is op te lossen. En ouders zijn niet alleen lastig, je hebt ze ook nodig, en zij jou. Dát is pas echt cool.

Eerder verscheen over het leven van Louis 'Ouders… zo voed je ze op'* (2014).

Vanaf ca. 10 jaar.

Elizabeth Kooman

ISBN 9789002259159 | Paperback | 192 pagina's | Manteau | oktober 2015

vertaald door Tracey Drost-Plegt

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85709 door dettie
Citaat van de dag

Een kat die weet dat je wakker bent is onhandelbaar.

Brad Solomon (1945)

Amerikaans romanschrijver

8 jaren 3 maanden geleden #85710 door
Praat me niet over katten.

Mijn kat moet medicijnen hebben en heeft dus besloten om zich het grootste deel van de dag in de bank te verstoppen. (Over onhandelbaar gesproken)

Vanmorgen besloot ik de moed op een gegeven moment maar op te geven en de medicijnen die ik hem moest geven op te ruimen. Wat doet de kat vervolgens?

Hij komt lekker op schoot liggen.

Tijd voor maken pagina: 0.464 seconden