Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2017 Met HANDEN en VOETEN (o.a. in de titel)

Lees meer
9 jaren 3 maanden geleden #80598 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema maart 2017 Met handen en voeten
Ik ben er al in begonnen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 3 maanden geleden #80602 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2017 Met handen en voeten
Ik heb het boek ook... maar ook nog niet begonnen.

Lees meer
9 jaren 3 maanden geleden #80613 door dettie
Haar goede hand

Marion Bloem

De gecompliceerde, innige band tussen moeder en dochter Melanie, de moeder van Sonia, heeft geheugenproblemen. 'Ze zou eigenlijk niet meer op zichzelf moeten wonen, het wordt levensgevaarlijk,' zegt de buurvrouw. Zoals haar moeder voor Sonia zorgde, zorgt zij nu voor haar. Ze hebben een sterke band, maar niet zonder complicaties, mede door Melanies moeilijke jeugd, haar jappenkampverleden en de revolutietijd waarin ze veel van haar meisjesdromen heeft moeten opgeven. Haar goede hand is een openhartig, respectvol portret van een dappere, kleurrijke vrouw.

Marion Bloem nam hiervoor haar eigen moeder als uitgangspunt.

Recensie

Melanie Krijger, ver in de tachtig en wat vergeetachtig, kreeg in Nederlands-Indië als peuter polio, waarna ze haar ‘goede’, rechterhand niet meer zo goed kon gebruiken. Maar, zoals haar kinderen later merkten, wist ze hen met haar ‘losse’ linkerhand ook tot de orde te roepen, al was dat vaak onredelijk. In 1950 repatrieerden ze naar Nederland. Vanuit de optiek van haar dochter, met wie ze mede door haar temperamentvolle karakter in een soort haat-liefdeverhouding leeft, wordt in de vorm van flashbacks hun leven beschreven.

Van de hand van schrijfster (en o.a. schilderes en filmmaker) Marion Bloem (1952) verschenen zo’n dertigtal titels. Ze brak in 1983 door met ‘Geen gewoon Indisch meisje’ (verfilmd en op toneel gebracht), waarop deze nieuwe roman 'Haar goede hand' het langverwachte vervolg is. Ze modelleerde Melanie eerlijk, maar vol respect naar haar eigen moeder. Het is een prachtige, boeiende, openhartige roman geworden, geschreven in een heldere stijl, die erom vraagt om ook ‘Geen gewoon Indisch meisje’ te (her)lezen. Een aanrader.

Drs. Fieke Nugteren

ISBN 9789029505185 | Paperback | 288 pagina's | De Arbeiderspers | april 2016

Lees meer
9 jaren 3 maanden geleden #80614 door dettie
Citaat van de dag

Als ik de onderwerpen waarvan ik verstand heb, tel op de vingers van een hand, hou ik nog een stuk of drie vingers over.

Simon Carmiggelt

Nederlands schrijver 1913-1987

Lees meer
9 jaren 3 maanden geleden #80618 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema maart 2017 Met handen en voeten

Dettie schreef : Ik heb het boek ook... maar ook nog niet begonnen.

Ik heb het uit. Zet ik al iets bij het topic of wacht ik tot jij een echt verslag hebt gemaakt?

Lees meer
9 jaren 3 maanden geleden #80622 door dettie
je kunt alvast een topic maken hoor, ik moet eerst andere verslagen maken.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.667 seconden