Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2017 Met HANDEN en VOETEN (o.a. in de titel)

Lees meer
9 jaren 3 maanden geleden #80567 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2017 Met handen en voeten
Citaat van de dag

De voet voelt de voet als het de grond voelt.

Boeddha

Spirituele leider, geboren als Siddhartha Gautama ca. 450 vC. - ca. 370 vC.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 3 maanden geleden #80582 door dettie
Voet op vrome bodem

vier seizoenen te gast in een abdij

Thera Coppens

De behoefte aan spiritualiteit groeit en de stroom van bezoekers aan de gastenverblijven van kloosters neemt jaarlijks toe. Wat zoeken de mensen in een sobere abdij tussen zwijgzame kloosterlingen?

Thera Coppens besluit in de zomer voor het eerst enkele dagen door te brengen achter de muren van een trappistinnenabdij. Stilte en meditatie wisselt ze af met gesprekken waarin de zusters helder over hun geloof en roeping vertellen. 'Als je veel zwijgt leer je beter spreken,' zegt een van hen. De schrijfster keert nieuwsgierig terug: in de herfst, in de winter en in de lente. Haar verslag wordt persoonlijker en emotioneel; ze maakt zich los van roomse jeugdherinneringen en stelt de grote levensvragen aan de orde over liefde, dood, het kwaad en de zin van het lijden. Na een bezoek aan een trappistin die als kluizenares in afzondering leeft, concludeert ze: 'Ik ben op de schouder getikt door een wonder dat heel gewoon is.'

Recensie

De auteur, onder meer bekend door haar historische werken, proefde gedurende vier afzonderlijke seizoenen van de gastvrijheid in de Onze-Lieve-Vrouw van Koningsoord-abdij in het Noord-Brabantse Berkel-Enschot. Als groepsbegeleidster was ze eerder in dit trappistinnenklooster, maar steeds gedurende slechts enkele uren. Die korte bezoeken deden de wens naar een langer verblijf groeien. Zo kon ze gemakkelijker de voornaamste elementen uit de geschiedenis van het kloosterleven noteren, speciaal van de benedictijnse traditie, en - zover het een gast gegeven is - intensiever meeleven met het dag- en nachtritme van de slotzusters.

In haar verslag legt ze een openhartig verband tussen haar individuele ervaringen en levensbeschouwelijke inzichten en die van de zusters met wie ze indringende gesprekken voerde, met name over ieders eigen roepingsgeschiedenis. Tijdens deze ontmoetingen raakten ze belangrijke thema's aan als leven en dood, liefde en kwaad, haast en stilte, pijn en twijfel, gebed en troost. Speciaal vanwege de combinatie van persoonlijke opvattingen met zusterlijke getuigenissen kan dit boek een spirituele spiegel voorhouden. Korte literatuurlijst.

(Biblion recensie, Ton Smits)

ISBN 9789068017557 | Hardcover | 191 pagina's | De Prom | juli 2004

Lees meer
9 jaren 3 maanden geleden #80583 door dettie
Citaat van de dag

Vele woorden zijn lang te voet gegaan, voordat het gevleugelde woorden werden.

Marie von Ebner Eschenbach

Oostenrijks schrijfster 1830-1916

Lees meer
9 jaren 3 maanden geleden #80592 door dettie
Dit loopt uit de hand

Marten Toonder

‘Soms wordt het mij te bar’

‘Ook een huisbediende kent zijn grenzen, al is hij maar een eenvoudig iemand. Het kan gebeuren dat zijn werkgever het te bont maakt, als ik mij zo mag uitdrukken. En dan wordt het personeel met de nek aangekeken zodat een ontslag op zijn plaats is. Het past me niet om namen te noemen, maar heer Olivier heeft mij enkele malen genoopt om mijn biezen te pakken.

Altijd keerde ik dan op mijn schreden terug. Want hij leidt een veelbewogen bestaan waar men zelfs boeken over schrijft, zodat ik bij tijd en wijle uit de anonimiteit van mijn keuken treed als ik genoemd word. Ik ben dan ook zo vrij om deze uitgave warm aan te prijzen.’

– aldus de heer J. te Bommelstein

ISBN 9789023469384 | Hardcover | 224 pagina's | De Bezige Bij | april 2012

Lees meer
9 jaren 3 maanden geleden #80593 door dettie
Citaat van de dag

Een mooi boek zaait vraagtekens met milde hand.

Jean Cocteau

Frans schrijver 1889-1963

9 jaren 3 maanden geleden #80597 door

Dettie schreef : Voet bij stuk

Joseph Pearce

En ik heb dit boek. Maar eerst nog wat andere boeken lezen.

Tijd voor maken pagina: 0.468 seconden