De blauwe bergen
Charles Frazier
"Ik kom hoe dan ook naar huis, en ik, weet niet hoe het tussen ons zal zijn. Eerst was ik van plan in deze brief op te schrijven wat ik gedaan heb zodat je een oordeel over me zou kunnen vellen voor ik terugkom. Maar ik kwam tot de slotsom dat ik een blad papier nodig zou hebben zo n
breed als de blauwe hemel, om dat verhaal te schrijven en ik heb er de wil en de energie niet voor.
Herinner je je die avond voor Kerstmis, vier jaar geleden, toen ik je op schoot nam in de keuken naast het fornuis, en jij zei dat je daar altijd zou willen, zitten, met je hoofd tegen mijn schouders? Nu heb ik in mijn hart de bittere zekerheid dat als je wist wat ik gezien en gedaan heb, je angst zou hebben om dat weer, te doen."
Recensie
W.P. Inman, de betovergrootvader van de Amerikaanse auteur, deserteert in 1864 uit het leger van het Zuiden en onderneemt een lange en gevaarlijke tocht naar zijn huis in de bergen van North Carolina. Ondertussen moet zijn geliefde Ada leren een boerderij te exploiteren, wil ze overleven. Na veel omzwervingen bereikt Inman Cold Mountain en de romance tussen hem en Ada bloeit op. Als ze Cold Mountain verlaten, Ada om terug te keren naar de boerderij, Inman om zich aan de Federalen over te geven, wordt Inman door de Home Guard onderschept en vermoord.
Terecht wordt de parallel met Hemingway's A Farewell to Arms getrokken: de zinloosheid van het afslachten; een bijna voorbije oorlog, behalve voor de hoofdpersonen; de eeuwige trouw en scheiding der geliefden; de humor, directheid en poëzie van het verhaal. Het grote verschil is dat het hier een waar gebeurde, zij het geromantiseerde, familiegeschiedenis betreft. Het boek leest als een avonturenroman maar eindigt zo ingetogen dramatisch dat je het niet meer vergeet. Opvallend is dat het dagelijks leven van die tijd tot in détail tot leven komt.
De vertaling is vrij letterlijk en daardoor(?) soms stroef. Is verfilmd in 2003. Normale druk.
Biblion recensie, Catharina B.E. de Koster-Schneider
ISBN 9789032506339| Paperback | 398 pagina's | Ank Hermes | 1997
(Dit boek is ook uitgebracht onder de titel De weg naar Cold Mountain)
Vertaald door Pauline Moody