Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Lees meer
10 jaren 6 maanden geleden #72288 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen
Lijkt me niet, Marjo. Hoewel je sommige gedachten en conclusies wel zult kunnen waarderen, denk ik dat de taal te dichterlijk voor je is. Maar...je weet het nooit! Je zou 'Atlas van een bange man' kunnen proberen. Dat zijn 70 korte anekdotes. (Ik wil best een van deze "verhalen" kopiëren en naar je opsturen.) Dan heb je een idee van de stijl. Als je van oude geschiedenis houdt: 'De laatste wereld'. Dat gaat over Ovidius die verbannen wordt naar Tomi. Dit laatste boek is al oud en ik weet niet of hij toen al zo poëtisch schreef. Ik weet nog wel dat ik het een moeilijk boek vond.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 6 maanden geleden #72289 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen
Ik snuffel gewoon eens in de bieb.

Lees meer
10 jaren 6 maanden geleden #72310 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen
Geschiedenis van een berg

Peter Verhelst

De hoofdfiguur van deze cynische fabel is een mensaap, bij wie het vertelperspectief ligt, die steeds meer familieleden op geheimzinnige wijze ziet verdwijnen, tot hij zelf aan de beurt is. In vuile schepen worden hij en zijn soortgenoten naar Droomland getransporteerd, waar zij de kans krijgen zich onder mentorschap van een inmiddels 'beschaafde' soortgenoot tot de status van 'volwaardig mens' op te klimmen. Zij leren daartoe met mes en vork eten, glimlachen en converseren en ontvangen als ultieme beloning een smartphone.

De hoofdfiguur krijgt als taak het importeren van dieren voor een spectaculaire show waarin de evolutie verbeeld wordt. Tot hij in een van de 'leveringen' zijn broertje ontdekt en dreigt deze slavenhandel op te blazen. In een catastrofale brand, die een ongeluk lijkt, gaat Droomland ten onder.

In prachtige taal wrijft de Vlaming Verhelst (1962), die met zijn niet altijd makkelijke werk inmiddels diverse literaire prijzen verwierf, ons enkele cultuurkritische 'inconvenient truths' onder de neus. Verzorgd vormgegeven, normale druk.

Theo Vos

ISBN: 9789044627039 | Paperback | 120 pagina's |Uitgeverij Prometheus | maart 2014

Lees meer
10 jaren 6 maanden geleden #72311 door dettie
Citaat van de dag

Achter een berg van moeilijkheden ligt een land vol mogelijkheden

Wim Konings

Lees meer
10 jaren 6 maanden geleden #72332 door dettie
Bergen van chocola

Susan Elderkin

Theobald Moon is de ideale vader: zorgzaam, grappig,verslingerd aan ijs en dol op zijn dochter die hij steevast aanspreekt met Snoepje of Suikerbeestje. Maar als Josephine eenmaal naar school gaat, brokkelt dit beeld van haar geweldige vader langzaam af en openbaart zich het verhaal van haar verleden. Sommige sprookjes blijken waar te zijn.

Theobald Moon besluit na de dood van zijn moeder Londen te verlaten en reist met een koffer vol met door haar gebreide truien naar het onherbergzame en lege Arizona. In de woestijn betrekt hij een stacaravan en legt met grote zorgvuldigheid een prachtige tuin vol cactussen aan.

Met dezelfde aandacht creëert hij voor zijn dochtertje Josephine een geordend universum door een fijn web van onschuldige sprookjes om haar heen te weven. Maar als zijn oogappel de adolescentie nadert, begint ze vragen te stellen. Theo weigert die te beantwoorden. Hij verbergt een geheim, een mysterie dat de lezer meeneemt van de hitte in de woestijn van Arizona, naar het door hevige sneeuwval geteisterde Slowakije.

ISBN: 9789041404312 | Paperback | 285 pagina's | Uitgeverij Anthos | juni 2000

Vertaald door Ankie Blommesteijn

Lees meer
10 jaren 6 maanden geleden #72333 door dettie
Citaat van de dag

Het verschil tussen een berg en een molshoop is een kwestie van perspectief.

Al Neuharth

Tijd voor maken pagina: 0.494 seconden