Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2015 - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)

10 jaren 9 maanden geleden #70032 door
Tja, ik zou me het leven zonder muziek niet voor kunnen stellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #70036 door marjo
Nee, ik ook niet. Maar ik hoef er niet ook nog eens over te lezen.

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #70037 door dettie
De pianist

Andrea Vitali

De pianist houdt van feestdagen. Niet vanwege de feesten maar vanwege de menigten. Hij houdt van portefeuilles en horloges. Hij houdt ervan ze te jatten. Maar het Driekoningenfeest in Bellano is een misser: het sneeuwt en de mensen blijven binnen.

Het is koud en de pianist zoekt onderdak. Hij gaat een leegstaand huis in, maar het blijkt niet leeg te zijn. Er is een vleugel en een oude dame die hem overreedt een wals op de vleugel te spelen. En de buren klagen over geluidsoverlast. En een wachtmeester van de carabinieri komt kijken wat er aan de hand is, want voor zover bekend is die oude dame allang dood.

Recensie

Andrea Vitali werd in 1956 in Bellano aan het Comomeer geboren. Hij werkt er als arts. Hij schrijft romans en verhalen waarin zijn geboortestad centraal staat. Een beroepsdief, de 'pianist' wegens zijn lange en slanke vingers, hoopt op het feest van Driekoningenavond een portefeuille, een uurwerk of zelfs een Vespa te kunnen stelen. Bij een verlaten woning ziet hij de affiche: 'Vleugel te koop'. Hij dringt het onbewoonde huis binnen, maar er is niets te stelen behalve de vleugelpiano. Hij heeft er echter een verrassende ontmoeting met een oude vrouw, die hem inwijdt in de geheimen van het pianospel. Bij het verlaten van de woning wordt hij betrapt en gearresteerd door de brigadier.

De roman baadt in een magisch-realistische sfeer, die verband houdt met het Driekoningenfeest, een soort carnaval waar de grens vervaagt tussen wat mag en wat niet mag. De personages worden mooi getekend: de onhandige 'pianist' die in feite geen kwade jongen is, de achterlijke brigadier en zijn superieur, de sergeant, die hij altijd moet laten winnen bij het kaartspel. Normale druk.

Bernard Huyvaert

ISBN: 9789076270661 | Hardcover | 104 pagina's | Serena Libri | maart 2011

Vertaald door Aafke van der Made

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #70038 door dettie
Citaat van de dag

Een gedicht vertalen is als een vioolconcert op een piano spelen

Amos Oz

10 jaren 9 maanden geleden #70048 door
Lijkt me een leuk boek. Helaas heeft de bibliotheek het niet.

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #70056 door dettie
Het is geen heel duur boek, zag ik Renate

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden