Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2015 - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)

10 jaren 9 maanden geleden #70071 door
Weer een interessant boek, voor op m'n lijstje. Dinsdag naar de bibliotheek en het boek staat in het open magazijn, dus het zal wel thuis zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #70078 door dettie
Vanmorgen was bij de vpro een jongen die uit een enorm muzikale familie kwam, veelal klassiek, opa was dirigent, moeder zong klassieke muziek en de jongen zelf koos voor jazz! Zijn opa vertelde hem dat hij zich ook altijd aangetrokken had gevoeld door jazzmuziek. Heel bijzondere jongen uit een heel bijzondere familie. Ik moest ook denken aan dit boek.

dettie

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #70090 door dettie
Valentijn en zijn viool

Philip Hopman

Een boek om met oordopjes in te lezen!

Valentijn speelt viool. Dat doet hij graag en met plezier. En het resultaat is... oorverdovend, tenenkrommend, afschrikwekkend. Maar dat heeft Valentijn niet door. Hij speelt naar hartenlust voor iedereen die het (niet) horen wil: voor het paard dat in de sloot is gevallen, voor de geconstipeerde wolf die niet kan poepen en voor een verschrikkelijke draak. Zijn vioolspel heeft telkens weer een onvermoed effect. Valentijn eindigt zelfs in het kasteel van de koning voor een privéconcert!

Valentijn en zijn viool is het eerste boek dat Philip Hopman zelf schreef én illustreerde. Met Valentijn heeft hij een prentenboekenfiguur geschapen waar ieder kind dat een instrument bespeelt, en iedere ouder die dat ooit ambieerde, zijn hart aan kan ophalen.

Recensie

Tenenkrommend, maar vol enthousiasme speelt Valentijn voor iedereen viool, met onvermoed effect. Hij denkt zelf dat het geweldig klinkt, want volgens de juf gaat het al heel goed en hij mag toch in het kasteel voor de koning en de koningin spelen?

Het eerste prentenboek dat Philip Hopman zelf schreef, is meteen een voltreffer. De summiere tekst accentueert en ondersteunt het verhaal dat op de sfeervolle, sprookjesachtige illustraties te aanschouwen is. Na herlezing valt er meer uit het verhaal te halen en te bespreken.

Op de zwierige en sprekende aquareltekeningen - met oog voor detail - valt veel te zien en te ontdekken. De grote bladvullende illustraties beslaan steeds een dubbele pagina, inclusief de binnenplatten.

Rechthoekig formaat met toepasselijk vormgegeven titel naast een vioolspelend jongetje op het sfeervolle omslag.

Prachtige, verzorgde en aandoenlijke uitgave met een diepere laag, ook inleefbaar voor niet-instrumentbespelers.

Vanaf ca. 4 jaar.

J.H.J.B. Boelens

ISBN: 9789047704270 | Hardcover |26 pagina's | Lemniscaat | februari 2012

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #70091 door dettie
Citaat van de dag

Als kind had ik geen uurwerk. Mijn viool vertelde me hoe laat het was. Ik speelde er vaak op midden in de nacht en dan riepen de buren: 'Het is drie uur 's nachts, is dat nu een uur om viool te spelen.

Henny Youngman

10 jaren 9 maanden geleden #70097 door
Volgens mij zijn een trompet of een drumstel beter voor dit doel.

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #70105 door dettie
haha ja, waarschijnlijk wel Renate.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.402 seconden