Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2015 - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #70174 door dettie
Dank je! Wat een prachtig instrument. Ik had er nog nooit van gehoord.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

10 jaren 9 maanden geleden #70175 door
Tja, ik heb iets met muziek-instrumenten. Ik meen dat m'n vader een plaatje had, waarop het instrument genoemd werd. Ik kan me niet herinneren dat het instrument erg hoorbaar was.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70192 door dettie
Tromboneliefde

Adriaan Jaeggi

'Zoals er altijd twee wegen zijn die je kunt gaan, de makkelijke die naar de verdoemenis leidt en de moeilijke die je in het paradijs zal brengen, zo zijn er ook twee soorten liefde waar je tussen kunt kiezen.’

Zo begint Tromboneliefde, Adriaan Jaeggi’s liefdesverklaring aan het mooiste muziekinstrument ter wereld, het blaasinstrument waarmee hij al meer dan twintig jaar een haat-liefdeverhouding heeft.

Vanaf zijn vroegste jeugd is Jaeggi gefascineerd door het geluid van een instrument dat voor de meeste mensen niet meer dan onderwerp van spot is. Jarenlang studeerde hij, vele uren per dag, in vrieskoude schuren, op luchtarme zolderkamers, op de trombone – om uiteindelijk vier keer afgewezen te worden voor het conservatorium. Hoe het verder ging met Jaeggi’s muzikale carrière, hoe de fascinatie voor het instrument hem op helverlichte podia en duistere feesten deed belanden, en waarom een leven zonder trombone niet compleet is – dat alles is het verhaal van Tromboneliefde.

Recensie

Schetsen van de auteur/trombonist Adriaan Jaeggi (1963) over zijn liefde voor de trombone, het blaasinstrument waar hij vanaf zijn vroegste jeugd door is gefascineerd, vooral binnen de jazz. Als kind zit hij tot zijn ongenoegen op blokfluitles, maar wanneer hij voor het eerst een trombone ziet/hoort, voelt hij dat hij trombonist moet zijn.

Zijn eerste trombone is een ventieltrombone, 'het zwakzinnige broertje van de gewone trombone', later is er de eerste schuiftrombone, een echte trombone. Jarenlange studie volgt, maar voor het conservatorium wordt hij afgewezen. Toch blijft hij spelen en optreden want een leven zonder trombone is niet compleet.

In het verhaal anekdotes, trombonehumor, gedichten etc. Met verklarende woordenlijst en enkele zwart-witafbeeldingen. De cd bevat drie nummers van bekende trombonisten (Gary Valente en Ray Anderson). Deze verzorgde en goed leesbare uitgave past bij het thema van de Boekenweek 2006, Boem Paukeslag - Schrijvers en muziek. Gebonden uitgave op pocketformaat; kleine druk.

Redactie

ISBN: 9789046800393 | Paperback | 144 pagina's | Nieuw Amsterdam | februari 2006

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70193 door dettie
Citaat van de dag

"Ik weet niet waarom, maar trombones geven me een zeer onbehaaglijk gevoel"

Sigmund Freud

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70219 door dettie
De blauwe gitaar

John Banville

Oliver Orme is gevlucht: weg van zijn minnares, zijn huis, zijn vrouw, zijn drang om te schilderen en de spoken uit het verleden. Hij heeft zich teruggetrokken in zijn geboortehuis en probeert een antwoord te vinden op de vraag waarom alles nu zo gelopen is.

Gravend in familieherinneringen en de manieren waarop hij greep op de wereld heeft geprobeerd te krijgen, legt Olly de kern bloot van een man die er in zekere zin altijd op heeft gewacht gered te worden van zichzelf.

De blauwe gitaar is een spannende, ernstige en komische meditatie over kunst, diefstal en de verwoestende kracht van jaloezie.

ISBN: 9789021400365 | Paperback | 304 pagina's | Querido | oktober 2015

Vertaald door Arie Storm

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70220 door dettie
Citaat van de dag

Gitaarspelen is bluffen, het verdoezelt al je zwakke kanten. Ik zou zonder gitaar veel eerder in de problemen zijn geraakt.

Eric Clapton

Tijd voor maken pagina: 0.455 seconden