Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2014 - Boeken!

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58971 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2014 - Boeken!
Citaat van de dag

`Wat is het laatste boek dat u gelezen heeft?'

`Dat moet u even aan mijn secretaresse vragen.'

Terzijde (Vrij Nederland)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58991 door dettie
Het boek van Beer

Francine Oomen

Ik heet Beer en ik heb altijd honger. Hoeveel ik ook eet, het holle gevoel in mij gaat nooit weg. Mijn leven is nogal saai en niet zo leuk, vind ik. Hoewel er best veel mensen jaloers op ons zijn, hoor.We zijn heel rijk en we wonen in een groot huis, aan de rand van het bos. We hebben zelfs een zwembad, maar dat wordt bewoond door zwanen. Wat ik het liefste doe is lezen, want als ik lees ben ik in een andere wereld. Net zoals met eten krijg ik van boeken nooit genoeg. Ik heb een heleboel vragen, maar geen antwoorden. Gelukkig heb ik mijn hartjes, die me helpen.

Recensie

De 14-jarige Beer, deel van een drieling, is vastbesloten het mysterie rondom haar moeder, waar haar beroemde vader (auteur) niet over wil praten, te ontrafelen. Onafhankelijk te lezen tweede deel uit een trilogie, waarin Beer, de aan snoep en aan boeken verslaafde nerd, vertelt over haar twijfels (ze neemt een hartsnoepje en afhankelijk van wat daar op staat, neemt ze een besluit), haar vriendschap met oom Ranja en de zoektocht naar haar moeder.

De problemen en twijfels worden op een reële, humoristische wijze benaderd. Soms, als er verwezen wordt naar het eerdere deel*, wordt heel in het kort verteld wat er is gebeurd. Vlot en levendig taalgebruik, overzichtelijke bladspiegel, kleine druk. De zwart-wit illustraties, door het hele boek heen, zijn de hartsnoepjes.

Fantastisch leesboek voor met name meiden vanaf ca. 11 jaar. Na het lezen van dit deel wil je ook het eerste deel lezen.

Didi Klijnsma-de Boer

ISBN 9789045104096 Paperback 176 pagina's Querido Kinderboek augustus 2006

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58992 door dettie
Citaat van de dag

Op twee manieren

kun je een boek kwijt: scheur het

stuk, of leen het uit.

Bart Mesotten

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #59021 door dettie
Het boek en de broederschap

Irish Murdoch

Hét boek voor de huidige tijd schrijven, was de opdracht. Enkele studenten uit Oxford gaven hem aan het briljantste lid van hun pas opgerichte 'broederschap'. Maar dit pretentieuze project blijkt veel tijd te vereisen; het is na jaren nog niet voltooid. De oud-studenten, die inmiddels het vuur van hun jeugd verloren hebben, krijgen langzamerhand het vermoeden dat het boek een oproep tot terrorisme wordt in plaats van een politiek filosofisch traktaat.

De intriges die dan volgen en hun uitwerking op de betrokkenen zorgen voor de nodige spanningen. De gebeurtenissen bedreigen niet alleen de schrijver van het boek, maar brengen uiteindelijk alle leden van de broederschap in gevaar

NBD|Biblion recensie

Een groep vrienden die samen zijn opgegroeid in Oxford en elkaar nog steeds regelmatig ontmoeten, besluiten het politiek-filosofische boek te financieren dat een hunner aan het schrijven is. Het dreigt echter een nogal controversieel boek te gaan worden, en bovendien valt het huwelijk van een der vrienden mede door toedoen van de schrijver uiteen. Genoeg reden om eens om de tafel te gaan zitten en de onderlinge verhoudingen opnieuw te gaan evalueren. Veelomvattende, breedgeschakeerde, bijzonder boeiende roman vol observaties over filosofie, politiek, marxisme, psychologie, maatschappij en relaties, die echter de indruk wekt zuiver vanuit het verstand geschreven te zijn, waardoor alle problemen netjes binnen hun hokje blijven en de lezer ondanks alle diepgravendheid en intensiteit nergens echt bij de keel wordt gegrepen. Zowel de plus- als de minpunten zijn typerend voor de schrijfster. Sobere, vloeiende stijl; redelijke vertaling. Goedkope paperbackeditie; volle bladspiegel, kleine druk.

(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789025413095 Paperback 508 pagina's Uitgeverij Contact november 2000

Vertaald door Annet Mons

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #59022 door dettie
Citaat van de dag

Wanneer je iemand een boek verkoopt, verkoop je hem niet zoveel ons papier en inkt en stijfsel - je verkoopt hem een heel nieuw leven.

Christopher Morley

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #59040 door dettie
Het boek van zout

Monique Truong

Parijs, 1934. Binh, de Vietnamese kok van Gertrude Stein en Alice B. Toklas, maakt de balans op van zijn bestaan. Vijf jaar lang kookte hij voor het wereldberoemde koppel; hij kent alle geheimen, gektes en gewoontes van hun literaire huishouden. Maar wie is Binh zelf? Een verloren ziel, een vluchteling, een man van herinneringen, leugens en recepten. Smaken, oceanen, zweet en tranen - Het boek van zout is een briljant gecomponeerde, melancholieke roman over voedsel en verlangen, liefde en verraad.

Monique Truong (1968) verhuisde op zesjarige leeftijd van Saigon naar de Verenigde Staten. Ze studeerde aan Yale en de Columbia School of Law en woont in Brooklyn, New York. Voor Het boek van zout ontving ze de Bard Fiction Prize, de Stonewall Book Award en de Young Lions Award.

Recensie

Als in 1934 de Vietnamese kok van de in Parijs wonende Amerikaanse schrijfster Gertrude Stein en haar vriendin Alice B. Toklas hoort dat zij een jaar naar de VS gaan en hij na 5 jaar weer dakloos wordt, maakt hij de balans op van zijn leven. Binh is 10 jaar eerder uit Vietnam gevlucht nadat hij zijn baan als koksjongen bij de gouverneur-generaal kwijtraakte om een relatie met de chef-kok. Als ook zijn vader hem op straat zet vlucht hij, wordt koksmaat op een Franse boot en blijft enkele jaren varen.

Via een advertentie wordt hij inwonend kok bij de beide dames en krijgt later een relatie met een van de bezoekers aan hun literaire salon. Als de dames vertrekken besluit hij om bij deze man in Parijs te blijven.

De schrijfster, een juriste, werd in 1968 in Vietnam geboren maar woont sinds haar 6e in de VS. Ze verplaatst zich erg goed in de gedachten van haar gevluchte landgenoot, wat resulteert in een mooi, melancholiek en met subtiele humor geschreven verslag van zijn ervaringen. Ook de prima sfeertekening en tijdsbeeld dragen bij aan een geslaagd debuut, dat goed vertaald is. Paperback; kleine druk.

Drs. Madelon de Swart

ISBN 9789025413095 Paperback 286 pagina's De Bezige Bij mei 2004

Vertaald door Heleen ten Holt

Tijd voor maken pagina: 0.420 seconden