Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57637 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar
Citaat van de dag

Kreeften bewegen zich zodanig voort dat geen mens kan zeggen of ze komen dan wel gaan.

Auteur onbekend

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Renate
12 jaren 4 maanden geleden #57640 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar
Ik meen dat er een Franse schrijver of kunstenaar, waarvan de naam me even niet te binnen wil schieten, een kreeft als huisdier had, waarmee hij wel ging wandelen, met de kreeft aan een blauw lint.

En ik heb het gevonden. Het was Gérard de Nerval, een Franse dichter en schrijver.

boingboing.net/2013/02/18/nervals-lobster-why-should.html

“Why should a lobster be any more ridiculous than a dog? Or a cat, or a gazelle, or a lion, or any other animal that one chooses to take for a walk? I have a liking for lobsters. They are peaceful, serious creatures. They know the secrets of the sea, they don't bark, and they don't gobble up your monadic privacy like dogs do. And Goethe had an aversion to dogs, and he wasn't mad!"

— Gérard de Nerval, when asked why he kept a lobster as a pet and walked it on a leash.

en.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9rard_de_Nerval

Nerval had a pet lobster named Thibault which he took for walks in the Palais Royal gardens in Paris on the end of a blue silk ribbon.[5] Nerval wrote to his close childhood friend Laura LeBeau, recounting an embarrassing incident that occurred while on holiday in La Rochelle: "...and so, dear Laura, upon my regaining the town square I was accosted by the mayor who demanded that I should make a full and frank apology for stealing from the lobster nets. I will not bore you with the rest of the story, but suffice to say that reparations were made, and little Thibault is now here with me in the city..."

Nerval - Les Illuminés, Lévy, 1868

In an article about the life of Nerval by his friend, Théophile Gautier, Nerval is quoted as having said "Why should a lobster be any more ridiculous than a dog? ...or a cat, or a gazelle, or a lion, or any other animal that one chooses to take for a walk? I have a liking for lobsters. They are peaceful, serious creatures. They know the secrets of the sea, they don't bark, and they don't gnaw upon one's monadic privacy like dogs do. And Goethe had an aversion to dogs, and he wasn't mad."

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57642 door Inge
Ik mis hier toch echt wel het duimpje "vind ik leuk" :D

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57646 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar
Ah wat goed Renate, ik was al aan het googlelen op kreeft en blauw lintje en, en, en...

maar jij hebt het al gevonden.

Dank!

Dettie

• Renate
12 jaren 4 maanden geleden #57647 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Dettie schreef : Ah wat goed Renate, ik was al aan het googlelen op kreeft en blauw lintje en, en, en...

maar jij hebt het al gevonden.

Dank!

Dettie

Ik onthoud vaak de gekste dingen. Ik ben redelijk goed met allerlei trivia.

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57648 door WilV
Ha, jaaaa... ik geniet van hachee, vooral die van mijn moeder. Niet te geloven dat jullie daar een boek bij gevonden hebben. Dank!!!!

Ik word er helemaal vrolijk van en het was al zo'n heerlijk zonnige dag.

Tijd voor maken pagina: 0.656 seconden