Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58189 door marjo
Zoooo, wat voor muziek dan wel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Renate
12 jaren 3 maanden geleden #58193 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Marjo schreef : Zoooo, wat voor muziek dan wel?

Progressieve rock en Duitse artiesten zoals Bap, Heinz Rudolf Kunze, Haindling, Pe Werner, Ulla Meinecke en nog veel meer.

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58195 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar
O jee daar ken ik niets van. Ik ken alleen Einstürtzende Neubauten. Erg goed vind ik die.

Nu ik er over nadenk ken ik weinig Duitse groepen. Vreemd.

Dettie

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58197 door marjo
Ik ken er ook niets van...

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58205 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar
Alle Leestafelaars lusten wel een stukje taart

... en de geur van versgebakken taart

Karen Stolz

In deze opmerkelijke roman volgen we de levensloop van Roxanne, vanaf haar achtste jaar totdat ze zelf moeder wordt. Roxannes belevingswereld bestaat uit een grote groep aardige, grappige en opvallende personen. Haar vader die eigenaar is van Carl's Korsetten, haar neef Tommy, die zijn dienstplicht moet vervullen in Vietnam, een onverwacht nieuw zusje en een hele stoet familieleden, vrienden en vrijers.

Een verhaal vol tederheid, ontroering, smart en humor.

Recensie

Verhaal over het meisje Roxanne dat opgroeit in de jaren zestig in Annette, een klein Texaans stadje. In het eerste hoofdstuk leert ze, 12 jaar oud, van haar moeder taart bakken. Taart en gebak zijn de rode draad in dit boek, in bijna ieder hoofdstuk staan wel een paar recepten: Doreens marsmallowtaart, Roxannes brownies, tante Ruthies kaneelbroodjes etc.

Roxannes vader heeft een lingeriezaak, Carl's Corsets. Haar moeder is een karaktervolle vrouw: bij een taartenbakwedstrijd eist ze dat de naam van Mary, de zwarte huishoudster die de taart gebakken heeft (naar eigen recept), en niet die van Mary's werkgeefster bij de taart komt te staan. Het wordt haar door de dames van Annette niet in dank afgenomen.

Als Roxanne 15 is, wordt haar moeder zwanger, terwijl Roxanne net aan haar vriendinnen heeft verteld dat haar ouders 'het' niet meer doen. Roxanne experimenteert met vriendjes en wordt met een van hen half ontkleed op de achterbank van een auto betrapt; ze gaat naar college, verliest haar vader, trouwt en in het laatste hoofdstuk geeft ze haar eigen dochter taartbakles.

Een vlot en met humor geschreven, alleraardigst warm familieverhaal, waarin Stolz' liefde voor het leven in een kleine gemeenschap, en voor taarten, steeds doorklinkt.

Gebonden; kleine druk.

Redactie

ISBN 9789055019878 Paperback 192 pagina's BZZTôH 2002

Vertaald door Wim Holleman

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58206 door dettie
Citaat van de dag

Het is een kunst de taart zo te verdelen dat iedereen denkt dat hij het grootste stuk heeft.

Anoniem

Tijd voor maken pagina: 0.421 seconden