Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2004: Moeder

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden - 22 jaren 1 maand geleden #40 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja, Bernadet, ik heb 'm gevonden. Dat wil zeggen: Op Eigen Wieken (oftewel Good Wives). Onder Moeders Vleugels helaas niet. Die is nergens meer te bekennen, maar misschien hebben 'we' die nooit in huis gehad. Dankzij Lizzy weet ik nu dat er twee delen bestaan. Welnu, dat tweede deel ligt hier voor me. Hartstikke leuk! Het is er een uit de Zebra-reeks. Het boek is niet voorzien van een 'jaar van uitgave' (dat 'euvel' kenmerkt veel van mijn vroegere kinder/jeugdboeken; 'ze' wilden zeker tijdloos overkomen???).

De titelpagina wil ik je niet onthouden:

LOUISE ALCOTT

OP EIGEN WIEKEN

Aan de Nederlandse jeugd verteld

door

ANKIE VAN DEN AARDWEG

Ik heb n.a.v. je vraag ff zitten lezen in het boek. Wow, wat een oubollig taalgebruik. Dat ik dat mooi vond :o

En niet alleen het taalgebruik is oubollig. De inhoud is ook ietwat suf :oops:

Voorbeeld (over Meta en John):

"Gedurende de tijd dat het paar nog moest wachten totdat John voldoende geld bijeengespaard had, zat Meta niet stil.

Van haar moeder en Hanna leerde zij de kook- en bakkunst en alles wat er nog meer in een huishouden te doen viel en naaide ze ijverig aan haar uitzet."

Maar ja, zo ging dat in die tijd :roll:

Ik denk dat het voornamelijk de innerlijke gevoelsbeschrijvingen van meisjes/vrouwen zijn/waren (het volwassen worden) die het boek nu nog de moeite waard maken.

Maarre ... ik vind het sowieso leuk dat het boek weer in mijn boekenkast staat :D

Anne
Laatst bewerkt 22 jaren 1 maand geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #41 door dettie
Ja die uitzet!! Wij hadden vroeger thuis een diepe kast en dat was de uitzetkast! Mijn zussen spaarden ook langzamerhand hun uitzet bij elkaar. Was wel leuk eigenlijk. Maar lakens borduren en monogrammen aanbrengen dat ging toch wel even te ver. :?

Was het ook niet zo in Op eigen wieken dat als ze een onbetamelijk woord hadden gezegd dat ze zich helemaal dood schaamden! Moet je nu eens komen, nu heb ik soms plaatsvervangende schaamte. Toch wel een beetje meegekregen dus van die ouderwetsche boeken! :roll:

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #42 door dettie
Uitzet, dat lijkt me zoiets uit grootmoeders tijd. Ik heb dat niet gekend, al ben ik ouder. Zou dat meer streekgebonden zijn? Ik herinner me dat een vriendin uit Limburg het daar ook over had. Groetjes. Tiba.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #43 door dettie
Ik vergeet steeds te melden dat het weer een co-productie is.

Lizzy heeft de titels van de boeken geleverd en Tiba de gedichten.

te gek he zo'n samenwerking!

Groetjes

Bernadet

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden - 19 jaren 10 maanden geleden #44 door dettie
Re: thema moeder Sophie's choice

Sophie's keuze (Sophies choice)

William Styron

New York, 1947. De 22-jarige Stingo heeft zojuist een huurkamertje gevonden waar hij zijn ambitieuze plan om een groot schrijver te worden hoopt te realiseren. Hij maakt daar kennis met de Poolse Sophie, die de verschrikkingen van een concentratiekamp heeft overleefd, en met haar joodse vriend Nathan. De verhouding tussen Sophie en Nathan is stormachtige; hoop en verlangen, schuldgevoel en miskenning voeren de boventoon. Een verhouding (alsook een verleden) waar Stingo al snel intens bij betrokken raakt.

William Styrons roman werd in Nederland tientallen malen herdrukt. Voor haar rol in de meervoudig bekroonde verfilming van Alan J. Pakula kreeg Meryl Streep een Oscar.

Dit verhaal heeft zo'n enorme indruk op me gemaakt. (Ik heb de film gezien, niet het boek gelezen.) Vooral dat moment dat ze haar keus moest maken! Vreselijk!

Lizzy, hoe is het boek? Nóg indrukwekkender?

bernadet
Laatst bewerkt 19 jaren 10 maanden geleden doordettie.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden - 22 jaren 1 maand geleden #45 door dettie
Re: thema moeder Sophie's choice

Niet Lizzy, maar Marjo. Ik weet dat ook hier het boek meer trof dan de film. Hoewel Meryl Streep een geweldige actrice is, een boek zegt me altijd meer. Geschreven gaat het verhaal dieper dan gespeeld.

Marjo
Laatst bewerkt 22 jaren 1 maand geleden doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.458 seconden