Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2004: Moeder

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden - 19 jaren 10 maanden geleden #126 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
In de naam van Salomé

Julia Alvarez

Salomé Ureña's patriottische gedichten maken haar op haar zeventiende al tot een nationale held. Haar dochter Camila daarentegen is een verlegen meisje dat zichzelf wegcijfert om haar vader en broers (een president, een ambassadeur, een literaire ster) een plezier te doen. Terwijl haar moeder in haar (te) korte leven tracht Dominicaanse vrouwen te leren voor zichzelf en hun vaderland op te komen, wijdt Camila zich vooral aan het onderwijs voor Amerikaanse meisjes in de Spaanse voltooid verleden tijd.

In 1960, wanneer Camila vijfenzestig wordt, staat ze opnieuw voor de keuze wat te doen met haar verdere leven. Ze ontdekt dan veel over zichzelf en over het tragische leven van haar beroemde moeder.

Dit is de geschiedenis van twee vrouwen - moeder en dochter. De een dichter, de ander docent. Twee vrouwen die twee revoluties meemaken in het Caribisch gebied. Uit naam van Salomé speelt zich af in de Dominicaanse Republiek aan het eind van de negentiende eeuw, in de Verenigde Staten en in het idealistische, communistische Cuba van de jaren zestig. Het boek is gebaseerd op twee vrouwen die werkelijk hebben bestaan: 'la musa de la patria' Salomé Ureña en Professora Camila Henríquez-Ureña.

Citaat

Mooi he Tiba.

Nu zouden ze zeggen met Lichtmis is geen vrouwke zo arm of ze maakt haar magnetronneke warm!

Bernadet
Laatst bewerkt 19 jaren 10 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #142 door tiba
Beantwoord door tiba in topic In de naam van Salomè
Het verbaast me steeds weer waar jullie al die titels vinden. Doet Lizzy dit alles? Nou, chapeau! Het boek van Alvarez lijkt me echt de moeite waard.

Had ik anders nooit ontdekt.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #143 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Lizzy heeft bijna alle titels geleverd. En ze heeft al die boeken gelezen ook! Alleen Alvarez en Ons Moeder heb ik op een site gevonden. Ik ben nu door Lizzy's lijst heen jammergenoeg, ze had wel meer titels maar daar kan ik geen beschrijving bij vinden, zonde he Lizzy.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

20 jaren 8 maanden geleden #4830 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Vreemd dat 'Wit is altijd schoon' van Leo Pleysier hier niet tussen staat. Deze dunne roman is mijns inziens één van de mooiste en ontroerendste odes aan de moeders.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4831 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Wit is altijd schoon

heb ik gelezen, gast (Pétite?), en vond het prachtig (is al een aantal jaren geleden)...

Er zijn vast nog prachtige boeken die je hier niet zult vinden...

dit forum bestaat nog net geen 1,5 jaar en we zijn met een klein groepje gestart.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

• petite
20 jaren 8 maanden geleden #4832 door petite
Beantwoord door petite in topic Re: bericht
Neen, die post was niet van mij.

Maar ik heb 'Wit is altijd schoon' vorig jaar herlezen. En ja, het is een goed boek(je) maar ik vond het niet zodanig ontroerend. Waarschijnlijk omdat poëzie me meer ontroerd dan proza.

Tijd voor maken pagina: 0.464 seconden