Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2014 Horen, zien en zwijgen

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56157 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema januari 2014 Horen, zien en zwijgen
Ja ik heb ook al in m'n hoofd dat jij het Mosselmaal gelezen hebt Marjo.

Ik heb al gezocht of het op de site stond maar het kan zijn dat de discussie nog op de oude site was.

Inge heeft het zéker gelezen want die was helemaal verontwaardigd over het eind van het boek...

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56161 door dettie
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Birgit Vanderbeke

Een jonge moeder besluit haar leven radicaal om te gooien en vertrekt met haar schoolgaande zoon, diens groene nijlpaard en een kleine hond vanuit het grote Berlijn naar een dorpje in het zuiden van Frankrijk.

NBD|Biblion recensie

In deze vertelling gaat de vrouwelijke ik na eerst "een beetje" weggegaan te zijn, namelijk van Oost- naar West-Duitsland, nu "echt" weg, naar Zuid-Frankrijk. Haar kind en hun spullen neemt zij mee. Haar partner, de vader van het kind, verblijft al maanden voor zijn werk in New York, maar zal hen volgen. In Zuid-Frankrijk is tot haar geluk alles echt heel anders dan in het herenigde Duitsland.

Met verwondering beschrijft zij alle indrukken die zij opdoet. Alledaagse gebeurtenissen en ontmoetingen krijgen de glans van het nooit-eerder-geziene. De lezer kan van schitterende observaties genieten. In haar onnavolgbare stijl, die zij meteen bij haar eerste boek 'Het mosselmaal' te pakken had, snijdt de auteur onder andere het thema waarnemen/zien aan. Zij stelt vast dat iets wat gezien is, niet meer ongezien kan worden, dat het lastig is om dingen op dezelfde manier te zien als de eerste keer, dat de ene mens heel anders kijkt/ziet dan de andere, dat bekende dingen je plotseling onbekend kunnen voorkomen.

Het werk van deze auteur (1956, Dahme, DDR) werd in Duitsland diverse malen bekroond. Kleine druk.

(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789052269207 Hardcover 127 pagina's Uitgeverij De Geus januari 2001

Vertaald door Elly Schippers

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56162 door dettie
Citaat van de dag

Het grote te zien in het kleine en het kleine in het grote, is dat niet het geheim van humor?

Meester Constantijn

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56181 door dettie
Het zwijgen van Mario Salviati

Etienne van Heerden

Het zwijgen van Mario Salviati vertelt in vier verschillende verhalen de geschiedenis van het dorpje Jaarendag met zijn rijke, maar verzwegen verleden. Hoofdpersoon is de doofstomme en later blinde Mario Salviati, die is aangewezen op zijn reuk en gevoel. Als Italiaanse krijgsgevangene werd hij tijdens de Tweede Wereldoorlog naar de Karoo gestuurd, de uitgestrekte halfwoestijn in het Zuid-Afrikaanse binnenland. Hij komt in dienst van GrootKarel Bergh, een man die wordt gedreven door idealen maar die vlucht wanneer zijn grootste droom werkelijkheid dreigt te worden.

Recensie

Van Heerden (1954) is een van de moderne Zuid-Afrikaanse prozaisten met wereldfaam. "De betoverde berg", "De stoetmeester", "Casspirs en campari's", "Kikuyu" zijn enkele van zijn veelgeprezen en vaak lijvige boeken.

Deze nieuwe roman is een allesomvattend werk. Van Heerden vermengt zes hier niet navertelbare hoofdverhalen (en een aantal kleinere) met bijna alle denkbare romangenres en omspant meer dan een eeuw geschiedenis, met een klein Zuid-Afrikaans stadje als basis. Het resultaat is een wereldroman over de "condition humaine" waarin geen thema onaangeroerd blijft en de verhalen elkaar versterken en becommentarieren. E

en en ander vergt geconcentreerde lezing en herlezing, waarbij de roman telkens weer tot nieuwe inzichten leidt. Hoezeer ook historisch is de actualiteit van de thematiek verbijsterend, al is het maar omdat liefde, strijd, ontwikkeling, kunst, multiculturaliteit, ambitie en ondergang van alle tijden en het leven zelf zijn. Dat dit een meesterwerk is, lijdt geen twijfel.

Paperback; kleine druk.

Drs. Cees van der Pluijm

ISBN 9789029069892 Hardcover 415 pagina's Meulenhoff november 2002

Vertaald door Robert Dorsman

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56182 door dettie
Citaat van de dag

Spreken is wel degelijk goud, zwijgen is lood.

Hervé Bazin

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56183 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema januari 2014 Horen, zien en zwijgen

Dettie schreef : Ja ik heb ook al in m'n hoofd dat jij het Mosselmaal gelezen hebt Marjo.

Ik heb al gezocht of het op de site stond maar het kan zijn dat de discussie nog op de oude site was.

Inge heeft het zéker gelezen want die was helemaal verontwaardigd over het eind van het boek...

Dettie

Weet je nog waarom Inge verontwaardigd was over het einde van het boek? Ik heb het nog eens gelezen, maar snap niet wat er verkeerd aan is.

Tijd voor maken pagina: 0.451 seconden