Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober -blad(zijden) in de- wind

Lees meer
12 jaren 8 maanden geleden #54897 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober -blad(zijden) in de- wind
Citaat van de dag

Wie storm oogst zal wind eten

Clem Schouwenaars

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 8 maanden geleden #54908 door dettie
Zuidenwind

Norman Douglas

Als bisschop Heard van Bampopo in Afrika op weg terug naar Engeland het mediterrane eiland Nepenthe aandoet om zijn nicht te bezoeken, vermoedt hij niet dat de kleine twee weken die hij er doorbrengt zijn kijk op het leven volledig zullen veranderen. Naast de lokale bevolking wonen er op het eiland een grote groep Russen onder leiding van een charismatische ex-monnik met een wonderlijk verleden, rijke expats, een bedreven hedonist en een alcoholiste met een exhibitionistisch karakter. Met al dezen en anderen, voert de bisschop gesprekken die qua onderwerp variëren van geschiedenis tot kunst tot se.ksu.aliteit en eten, van heiligen tot hedonisten en van Engeland via Afrika tot Italië.

De ironische en vaak briljante toon van de conversaties draagt bij aan de grandioze sfeer van deze roman. Dit beroemdste boek van Douglas uit 1917 dankt zijn faam aan zijn buitenissigheid. De kritiek verguisde het gebrek aan plot, hoewel er een heuse moord in voorkomt. Voor Douglas gold juist dat het boek uitsluitend plot was, waarmee hij zeggen wilde dat elke versimpeling in tekst te weinig recht doet aan dit fascinerende bestaan.

Norman Douglas heeft altijd felle bewonderaars en bestrijders gekend. Edmund Wilson schrijft in zijn brieven aan Vladimir Nabokov bijvoorbeeld: 'Jouw enthousiasme voor Zuidenwind trouwens, lijkt mij een uitzonderlijk voorbeeld van het verraad van een man van smaak door het plezier dat hij beleeft aan een bijzonder aspect van een werk, in dit geval de kwaadsappige humor.'

ISBN: 9789028241909 Paperback 427 pagina's Van Oorschot oktober 2012

Vertaald door Johan Hos

Lees meer
12 jaren 8 maanden geleden #54909 door dettie
Citaat van de dag

Hoe meer wind, hoe meer de mist optrekt.

Leo de Haes

Lees meer
12 jaren 8 maanden geleden #54941 door dettie
De wind in mijn wielen

Josie Dew

Josie Dew (1966) heeft op haar fiets meer dan 36 landen doorkruist. In De wind in mijn wielen beschrijft zij in een snelle en humoristische stijl haar onnavolgbare fietsavonturen in onder meer Europa, Marokko, India en de Sahara.

NBD|Biblion recensie

Het boek bevat verhalende beschrijvingen van een negental fietstochten die de schrijfster in de afgelopen vijftien jaar gemaakt heeft. In de verhalen voeren het avontuurlijke aspect en de eigen gevoelsmatige indrukken de boventoon boven de beschrijving van de tochten zelf. Een en ander doorspekt met humor, verlevendigd met kleine tekeningetjes en opgenomen fotomateriaal. Aan het begin van elke tochtbeschrijving is ter verduidelijking een summier kaartje met de route opgenomen. Het boek besluit met een overzicht van gebruikt materiaal en een register van significante personen en plaatsen.

Het is vooral een gezellig en gemakkelijk leesbaar boek, bovendien enigszins spannend gezien het avontuurlijke aspect. Voor elke fietsliefhebber en elk avontuurlijk ingesteld persoon een boek van herkenning en van inspiratie voor toekomstige tochten.

(Biblion recensie, Beitj van Ek.)

ISBN: 9789069744933 Paperback 380 pagina's Uitgeverij Arena oktober 2002

Vertaald door Wim Scherpenisse

Lees meer
12 jaren 8 maanden geleden #54942 door dettie
Citaat van de dag

"Het plan was om naar Afrika te fietsen, een werelddeel dat altijd oneindig had geleken. Voor mijn geestesoog zag ik Zoeloes met speren in hun hand achter mensen etende leeuwen aan zitten, of David Attenborough die op zijn hurken in ondoordringbaar struikgewas zit en hoog opgeeft van de deugden van een boosaardig ogend insect dat je in een paar seconden kan doden. In mijn atlas leek het niet moeilijk te vinden: steeds maar naar beneden. Het leek ook niet zo ver. Maar zesenhalve duimnagel."

Josie Dew

Uit: De wind in de wielen

Lees meer
12 jaren 8 maanden geleden #54947 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: Thema oktober -blad(zijden) in de- wind
Ik heb hier een heel leuk boekje liggen...Op vleugels van de wind, Wadvogelverhalen van Theunis Piersma met foto´s van Jan van de Kam. Wie het wil lezen roept maar, ik stuur het graag op, het is maar een dunnetje van 96 bladzijden.

irene

Tijd voor maken pagina: 0.543 seconden