Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober -blad(zijden) in de- wind

Lees meer
12 jaren 8 maanden geleden #54848 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober -blad(zijden) in de- wind
En de wind nam de droom mee

Cees Kortlang

Cees Kortlang (1926, Harderwijk) werkt en woont als beeldend kunstenaar in Ermelo. En de wind nam de droom mee is zijn derde publicatie.

In deze novelle ontmoeten Judith en Abraham elkaar weer op hun oude dag nadat het contact jarenlang is verbroken. Hij is haar eerste liefde en de vader van haar drie kinderen. Na de oorlog en de verschrikkingen die hij als jood heeft moeten doorstaan, vertrekt hij naar Amerika voor een nieuwe start. Judith blijft achter. Maar ondanks de afstand laten ze elkaar niet los.

In 2003 maakte Kortlang zijn schrijversdebuut met Balans, een autobiografisch getinte roman waarin hij op indringende wijze ingaat op thema's als liefde, scheiding en eenzaamheid, met als dieptepunt de verdwijning van zijn dochter tijdens een vakantie in Venezuela. Een jaar later verscheen van zijn hand Balancerend over de richel, waarin hij speelt met thema's als liefde, ontrouw en eenzaamheid.

Kortlang volgde een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag en de Ateliers Hayter in Parijs. Hij maakt etsen en doeken in olieverf.

ISBN 9789059741898 Paperback 136 pagina's Mijn Eigen Boek april 2011

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 8 maanden geleden #54849 door dettie
Citaat van de dag

Wind is lucht die haast heeft.

Anoniem

Lees meer
12 jaren 8 maanden geleden #54851 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema oktober -blad(zijden) in de- wind
Het boek van vandaag "Jenever en wind" lijkt me wel wat. Ik heb even gegoogled en heb een site gevonden waar je een aantal pagina's kunt lezen. Het lijkt alsof het hele boek er staat, maar er ontbreken er nogal wat. Dus om een idee te krijgen:

books.google.nl/books?id=ivk3OOBaCqEC&pg...d%20schelvis&f=false

Lees meer
12 jaren 8 maanden geleden #54871 door dettie
Ha ja wat leuk! Dankjewel.

pag 48 t/m 110 ontbreekt zag ik. Slim want anders koopt niemand het boek meer natuurlijk.

Het leek mij ook een leuk boek en ik zat ook al lekker te googlelen en verlies me dan weer helemaal in allerlei mooie sites... zucht... zo schiet ik nooit op natuurlijk.

Dettie

Lees meer
12 jaren 8 maanden geleden #54872 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema oktober -blad(zijden) in de- wind
Goh, dat heb ik nou helemaal niet.... ;)

Lees meer
12 jaren 8 maanden geleden #54874 door dettie
Jenever en wind

Leven, werk en wereld van Robert Hennebo (1686-1737)

Gerard Schelvis en Kees van der Vloed

De naam Robert Hennebo wordt vandaag de dag nog slechts geassocieerd met sterke drank. Dit dankt de dichter aan zijn bekendste werk, Lof der jenever, dat nog steeds wordt herdrukt. Behalve schrijver van dit humoristische lofdicht is Hennebo echter ook soldaat geweest, kroegbaas, acteur aan de Amsterdamse schouwburg, speculant in de windhandel van 1720, zwerver, vertaler en makelaar. Zijn belevenissen bieden genoeg stof voor een vermakelijke schelmenroman.

Gerard Schelvis en Kees van der Vloed beschrijven het veelbewogen leven van deze levende legende uit de achttiende eeuw. Zij behandelen eerste Hennebo's afkomst en jeugd, volgen hem in zijn verschillende carrières en besteden aandacht aan zijn humor. Daarna komen zijn dichterschap en zijn oeuvre uitgebreid aan de orde, met name zijn bruiloftgedichten. Jenever en wind sluit af met een overzicht van Hennebo's werken.

ISBN 9789065509819 Paperback 126 pagina's Verloren B.V. december 2008

Tijd voor maken pagina: 0.499 seconden