Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2013 - De staart van maart

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51536 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2013 - De staart van maart
Citaat van de dag

Mijn hond lispelt met zijn staart.

L. Verbeeck

Vlaams aforist en schrijver

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51546 door dettie
Zeepaardjes

Judy Wearing

In de serie 'Wonderlijke wereld' worden dieren met uitzonderlijke eigenschappen behandeld. In deze kleurrijke uitgave wordt in tien korte hoofdstukken verteld over zeepaardjes. Aan bod komt o.a. waar ze te vinden zijn, de anatomie en hoe ze zich voortplanten. Bijzondere kenmerken van een zeepaardje zijn bijvoorbeeld dat ze een bijzondere huid hebben en dat ze zich door het water bewegen met behulp van kleine vinnen. Ze gebruiken hun staart om iets vast te pakken en de mannelijke zeepaardjes dragen de baby's. Helaas dreigen deze dieren uit te sterven; ze worden o.a. gebruikt om medicijnen van te maken.

De beknopte, omkaderde teksten op een turquoise ondergrond zijn gedrukt in een groot schreefloos lettertype. De mooie kleurenfoto's die meer dan een pagina groot zijn, zijn zeer informatief. Tot slot wordt een proefje beschreven rond schutkleuren. Verder wordt verwezen naar enkele relevante boeken (van dezelfde uitgever) en enige websites. Bevat een verklarende woordenlijst en register. Mooi vormgegeven boek, met opvallend dunne bladzijden.

Interessant voor kinderen vanaf ca. 6 t/m 9 jaar. Ook geschikt voor iets oudere kinderen die moeite hebben met lezen.

ISBN 9789055667901 Hardcover 24 pagina's Ars Scribendi 2012

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51547 door dettie
Citaat van de dag

Gooi een gelukkig man in zee en hij komt eruit met een vis in zijn mond.

Arabisch spreekwoord

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51582 door dettie
De poes mei de lange sturt

Baukje Wytsma & Carla van der Heijde

Poes heeft een superlange staart en zoekt naar manieren om er geen last van te hebben. Prentenboek met schilderingen in wat matte kleuren. Vanaf ca. 3 jaar.

"Prentenboek met fletse kleuren", dat lies ik yn ’e kompjûter by de bibleteek. Sa wol ik se net neame, by flets tink ik oan hiele bleke kleuren. Printen dy't hast net opfalle en dat kinst fan dizzen net sizze. Der sit in hiele soad kleur yn, safolle dat it boek der suver swier fan wurdt. De printen fertelle my fan in poes. Hy hat in ôfgryslik lange sturt, sa lang dat er de sturt wol oer trije finsterbanken hinne lizze kinl. No as er dat by ús oan de Noardkant fan it hûs docht hat er wier in hiele lange sturt. Mar dat docht er net, syn sturt leit oer trije finsterbanken yn in print. In aardige print. De ruten binne wat skean skildere. Poes leit yn de rjochter, syn sturt begjint dêr ek, it ding slingeret om in plant hinne yn de middelste, healweis it tredde finster spilet er line foar in jurkje en yn it lêste krûpt er troch it hânsel fan in kofjepot. Poes leit wol noflik want hy sjocht sa blier.

Mar sa sjocht er net altyd. As er in fûgeltsje fange wol of in mûs, dan sit altyd dy sturt yn ’e wei. Beamkeklimme wol net. Drave, ferjit dat mar. En mei de oare bisten boartsje kin ek net want se fine him stom. In poes mei sa'n lange sturt. Stomme kat!

Poes krûpt fuort. Hy leit yn ’e keamer, ferside ûnder syn lange sturt.

De sturt liket hieltyd langer te wurden as ik de printen lês. Hy past net iens mear yn de print. En poes sjocht hielendal net bliid mear. Hy moat wat betinke.

In aardich printeboek. Humoristyske betinksels om it probleem fan in te lange sturt op te lossen. Mar dy oplossing komt der. En it ein, dat fyn ik dan wer spitich, want dat is in ein sa't it meastentiids einiget mei ditsoarte ferhalen. In persoan dy't der bûten leit om't der wat eigenaardigs mei him is en ta einbeslút wol elkenien op him lykje.

Dit boek is yn opdracht fan Stichting it Fryske Boek útjûn troch de Afûk foar de Sutelaksje en de berneboeketiid 2004.

ISBN 990 6273 647 5 Hardcover 24 pagina's Utjefte: Afûk, Ljouwert 2004

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51583 door dettie
Citaat van de dag

Je kunt niet naar een slapende kat kijken en gespannen blijven.

Jane Pauley

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51589 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema maart 2013 - De staart van maart
Grappig als je probeert dit te begrijpen. Het lezen is al lastig... Ik ben wel nieuwsgierig wat de 'berneboeketiid' is??

Tijd voor maken pagina: 0.417 seconden