Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2013 - De staart van maart

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51403 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2013 - De staart van maart

Inge schreef : Citaat van de dag

Als ik een olifant was, kon ik rond en dik zijn zonder dat mensen mij telkens op dat feit wilden wijzen.

Auteur onbekend

Schitterend vind ik deze :D

ja ik zat er ook om te lachen.

dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51424 door dettie
Het dierelirium van Professor Revillod

Javier Sáez Castán en Miguel Murugarren

Het Dierelirium is een boek met maar liefst 4096 verschillende dieren; vissen, vogels, insecten en zoogdieren in de meest fantastische vormen en met de meest exotische namen. Professor Revillod ontdekte al deze dieren zelf op zijn talrijke reizen en werd voor deze ontdekkingen met vele prijzen overladen.

Prof. dr. E.I. Kipping (Kees van Kooten) heeft zijn uiterste best gedaan om dit wonderbaarlijke werk voor de Nederlandse lezers toegankelijk te maken. Elke pagina van dit unieke boekwerk is in drieën verdeeld: hoofd, romp en staart, waardoor je zelf meer dan vierduizend dieren kunt creëren.

Alle etsen van Javier Sáez Castán zijn namelijk in drie stukken geknipt, waardoor prachtige nieuwe combinaties van kop-lijf-achterste te maken zijn. Leg de knutselspullen maar klaar; dit boekje stimuleert het zelf ontwerpen van nieuwe dieren - en het vertellen van locomokipkachelfantje-moppen

In 2012 werd het Dierelirium bekroond met de Boekensleutel, deze wordt bij hoge uitzondering toegekend aan een kinderboek dat bijzondere perspectieven biedt. Het was 12 jaar geleden dat deze prijs voor het laatst was uitgereikt.

Zie ook het inkijkfilmpje www.deharmonie.nl/uitgave/uitgavedetail.asp?id=1167

ISBN 9789061699750 Hardcover 40 pagina's Harmonie augustus 2011

Vertaald door Kees van Kooten

Leeftijd: Vanaf 9 jaar

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51425 door dettie
Citaat van de dag

De Knor-li-vis heeft gezellige puntoren en een wroetsnuit, een glad olifantenlijf en een vissenstaart.

'Nuttige Zeug/trots gevaarte/uit de diepzee’,

aldus de door Prof. Kipping met verve vertaalde classificatie.

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51448 door dettie
Min of meer een zeemeermin

Liz Kessler

Tijdens schoolzwemmen ontdekt Emily dat ze in het water geweldig in haar element is: ze kan het snelst zwemmen van iedereen en ontdekt tot haar schrik dat haar benen onder water in een vissenstaart veranderen. Geen wonder dat haar moeder tegen schoolzwemmen was! Emily duikt letterlijk in haar familiegeschiedenis en ontdekt het tragische liefdesverhaal van haar ouders. Ze ontmoet haar vader, een heuse zeemeerman, en brengt na veel spannende avonturen haar familie weer bij elkaar.

Recensie

De 12-jarige Emily woont, samen met haar moeder, op een boot. Ze zit in de brugklas en ontdekt tijdens het schoolzwemmen dat haar benen in het water veranderen in een vissenstaart! Nu snapt ze waarom ze niet mocht leren zwemmen van haar moeder. (Een beetje vreemd dat iemand pas op 12-jarige leeftijd met water in aanraking komt). In de baai rond de woonboot beleeft ze avonturen in de onderwaterwereld, waar ze vriendschap sluit met een zeemeermin met wie ze de waarheid over haar (meerman)vader ontdekt.

In de ik-vorm, met vaart geschreven, spannend fantasy-verhaal. Volle bladspiegel met weinig bovenmarge. Boven ieder hoofdstuk een zwartwitte pentekening, en kleine, met grijze waterverf ingevulde pentekeningetjes binnen de tekst. Op de harde kaft een onderwatertafereel, met een zeemeermin tegen een blauwe achtergrond. Vanaf ca. 10 jaar.

M.E. Grol-Kroes

ISBN 9789025737955 Hardcover 192 pagina's Uitgever: Gottmer Uitgevers Groep B.V. 2004

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51449 door dettie
Citaat van de dag

Mijn oma was een zeemeermin [...]

Niemand geloofde haar

Maar het is echt waar

Want ik vond zeewier in haar haar

Citaat gedicht van Helder Alves

www.gedichten-freaks.nl/517608/

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51481 door dettie
Over dieren, drum en duivelsstaart

Marijke S.C. van Mil

Drie grappige korte verhalen voor kinderen waarvan twee hun oorsprong hebben in de Surinaamse verteltraditie. Het eerste verhaal 'De ezel en de geit' is een bewerking van een fabel van Aesopus. 'Kraai' is ontstaan naar aanleiding van een anekdote die de schrijfster hoorde van haar oma over Tin' Fowru, de aasgier. 'De staart van de duivel' is gebaseerd op 'Gran didibri tere', een verhaal dat Van Mil van haar oma leerde kennen. Het laatste verhaal komt in verschillende versies voor.

Alledrie de verhalen laten zich vlot lezen; de schrijfster hanteert een eenvoudig taalgebruik. Opvallend is de eenvoud van de verhalen, gecombineerd met een flinke dosis humor. Dat laatste is ook duidelijk terug te zien in de nogal grove, soms wat griezelige zwart-wittekeningen, gemaakt door de auteur. De verhalen zijn toegankelijk voor iedereen die van sprookjes houdt; een extraatje voor Surinaamse kinderen is dat ze ook bij hun oma kunnen aankloppen om de authentieke versie uit hun mond te horen.

Vanaf ca. 10 jaar. Eenvoudige geniete uitgave.

(Biblion recensie, C.H. Gajadin)

ISBN 9789080276444 Hardcover 26 pagina's Mops

Tijd voor maken pagina: 0.502 seconden