Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2012 - Bomen

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48136 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2012 - Bomen
Citaat van de dag

Door de bomen het bos zien, getuigt van overzicht. In één boom een bos zien, getuigt van visie.

Auteur onbekend

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48141 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema oktober 2012 - Bomen

WilV schreef : Het boek van vandaag lijkt me meteen al boeiend.

Leuk thema!

Ik ben meteen aan diep aan het peinzen over wat eigenlijk mijn favoriete boom is, en of daar een boektitel van bestaat.

Daar ben ik heel benieuwd naar... :D

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48163 door dettie
De zwarte moerbeiboom

Caitlin Davies

Tegen de achtergrond van het weelderige, wilde landschap van Noord-Botswana ontvouwt zich de onvergetelijke geschiedenis van twee families, wier lot met elkaar is vervlochten.

Vier vrouwen vertellen afwisselend hun verhaal: Nathewa, haar dochter Kazi, haar jeugdvriendin Petra en haar kleindochter Candy hebben ieder hun visie op de gebeurtenissen. Over een periode van zestig jaar, doorspekt met reizen, met passie en liefdesverdriet, met spanningen en misverstanden, wordt het betoverende verhaal van de twee families langzaam onthuld.

Recensie

Oma Nathewa, haar dochter Kazi, kleindochter Candy en buurmeisje Petra staan centraal in deze uiterst boeiende en spannende familieroman, die zich afspeelt, grotendeels, in Noord-Botswana in zuidelijk Afrika. Oma en dochter worden uit hun dorp verdreven om ruimte te krijgen voor een safari-park. Kazi vlucht naar Engeland als model, Candy verzorgt later in haar plaats oma. Het Duits-Schotse buurmeisje, verweven met hun levens, registreert als journaliste de impact van het kamp op de leefomgeving van mens en dier. Die gevolgen worden ook in afwisselende hoofdstukken bezien door de drie overige protagonisten.

Het verhaal speelt tussen 1966 (onafhankelijkheid van het protectoraat) en heden en bevat flashbacks. De Engelse auteur (1964) bracht twaalf jaar in Botswana door als vrouwenrechtenactiviste en geeft van hieruit veel couleur locale, wat het boek tot een aanwinst maakt.

Paperback, tamelijk volle bladspiegel, kleine druk.

M. Willard

ISBN 9789022551899 Paperback, 426 pagina's | Boekerij | februari 2009

Vertaald door N. Keukelaar-Van Rijsbergen

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48164 door dettie
Citaat van de dag

Ook de kromste boom levert rechte lucifers.

Pietvandeloo

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48168 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: Thema oktober 2012 - Bomen

berdine schreef : Het boek van vandaag lijkt me meteen al boeiend.

Leuk thema!

Ik ben meteen aan diep aan het peinzen over wat eigenlijk mijn favoriete boom is, en of daar een boektitel van bestaat.

Daar ben ik heel benieuwd naar... :D

Oei, even denken hoor. Ik heb een zwak voor wilgen, liefst langs rivieren, voor hele grote kastanjebomen, en om sentimentele redenen ook voor notenbomen.

Maar er zijn er vast wel meer die me zo snel niet te binnen schieten.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48175 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema oktober 2012 - Bomen
Beuken, ik ben een echte beukenfan: die mooie zilveren stammen en mooie blaadjes nu..en lekkere nootjes!

Het mooist vind ik het als er een aantal bij elkaar staan. Daaronder groeit dan niets...dat laten ze niet toe!

Tijd voor maken pagina: 0.443 seconden