Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2011 - Voor-achternaam zelfde beginletters

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38273 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ach... "mijn betere ik" vond ik zo mooi,

Zelfs nog wel eens her-lezen, Terwijl ik toch niet bepaald een voorstander ben van de geheime liefdes. maar dit is zo mooi gedaan.

En pas postuum verschenen.

Ik heb een tijd lang zo ie zo veel van haar gelezen. Ze kon mooi schrijven.

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38274 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Vlaschaard

Stein Streuvels

Roman van Stijn Streuvels (1871-1969). Het vader-zoon conflict is een verhaal van alle tijden dat hier door Streuvels meesterlijk wordt gebracht. Het conflict tussen de rijke en koppige boer Vermeulen, vasthoudend aan zijn eigen grote gelijk, en de vernieuwende ideeën van zoon Louis, die klaar staat om de fakkel over te nemen.

De natuurbeschrijving en het psychologisch uittekenen van de hoofdpersonages maken De Vlaschaard tot een hoogtepunt in de Vlaamse en Europese letterkunde.

Het boek werd verfilmd in 1942 en 1983.

Meulenhoff
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38275 door dettie
Citaat van de dag

Een ruischebuische, kloek van beenen, rond van heupen, vol van lijf en rank van leden, met een aanzicht als een zonne en een kop koornblond haar dat altijd wijd op en verwerreld stond en waaronder haar oogen blonken als karbonkels.

fragment uit De Vlaschaard

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38277 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Heel mooi die tekst. Maar ik ben bang dat het boek lezen heel vermoeiend zal zijn.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38279 door dettie
De gelukkige klas

Theo Thijssen

De gelukkige klas (1926) is het vervolg op Schoolland. Het is het ontroerende en tegelijk geestige dagboek van een onderwijzer, meester Staal, waarin hij de dagelijkse gang van zaken in zijn klas beschrijft.Het dagboek doet je wegdromen naar een ideale schooltijd. Door de fantastische stijl, de spreektaal, de humoristische en ontroerende voorvallen en de sympathie die de hoofdpersoon oproept, kun je het niet meer wegleggen voor het uit is. Bovendien is De gelukkige klas door de huidige discussie over het niveau van het onderwijs in Nederland weer uiterst actueel geworden.

NBD|Biblion recensie

Editie in gemoderniseerde spelling van het bekende dagboek van de Nederlandse schrijver (1879-1943), gewijd aan zijn gelukkige klas: de vierde en vijfde van een Amsterdamse volksschool. Theo Thijssen, pedagoog in hart en nieren, wars van ambtelijke administratie en regelzucht en behept met een onuitroeibare liefde voor kinderen. Daartussendoor als kleine miniatuurtjes: tientallen juweeltjes van pedagogische aard. Hoe pak je een klas aan, hoe maak je contact, hoe beziel je ze en wat doe je voor hun succes in leren. Leren is aardig en leuk, als de meester belang in je stelt. "En toen kwam weer het heerlijke wonder, dat je telkens en telkens in een klas beleeft: de gulzige aandacht voor een stukje zuivere geestelijkheid." Na zoveel tijd nog even verfrissend door de verbluffende kijk op kinderen, de milde zelfspot en het aardige bedrijf dat onderwijs heet.

ISBN 9789025363284 Hardcover 277 pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep | januari 2013

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38280 door dettie
Citaat van de dag

Ik ben bereid, de minachting der serieuzen te ondergaan

- maar ik geloof aan het goed recht van vrolik proza, ook in dezen tijd.

(Theo Thijssen, geciteerd in Theo Thijssen een beeld van zijn leven, blz. 56)

Tijd voor maken pagina: 0.427 seconden