Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2011 - Voor-achternaam zelfde beginletters

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38347 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nou, van die revolutie heb ik natuurlijk wel gehoord. Was er zelfs bij..

Nee, ik bedoel dat boek over die mijnkinderen.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38349 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nu verras je me Marjo. Zwarte sneeuw van Simone van der Vlugt of dat boek van Kustermans "Voor Paulien" ging ook over de mijnen. Waarom vind je dit boek dan verrassend?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38354 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat klopt. Maar dit lijkt me anders? Denk je niet dan?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden - 15 jaren 2 maanden geleden #38361 door dettie
nee, ik krijg niet de indruk dat het heel erg anders is.

Er was volgens mij ook al een boek over de rijke jongen en het arme meisje dat in de mijnen werkte. (of rijk meisje en arme jongen) Maar ik kom niet op de titel.

Dettie
Laatst bewerkt 15 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38363 door dettie
Ik snap het

liedjes voor jonge kinderen

Willem Wilmink

Willem Wilmink is een van de bekendste liedjesschrijvers en dichters van Nederland. Voor de meeste kinderen en volwassenen is hij een oude bekende: hij schreef en schrijft onder andere voor De Stratemakeropzee Show, de Film van Ome Willem, de J.J. de Bomshow, het Klokhuis en Kinderen voor kinderen.

Ik snap het is een bundel met Wilminks mooiste kleuterliedjes, schitterend geïllustreerd door The Tjong Rhing. Ik snap het gaat over alles wat kinderen bezighoudt: jarig zijn, zeerovers, de kapper, verhuizen, slapen gaan, dromen, oude mensen, een hond in een hete auto, overal jeuk, poes Freek die naar de dierenarts moet, het paard Bayard, wat je moet weten van de dinosaurus en nog veel meer. Ik snap het is een boek om samen uit te lezen, uit voor te lezen of te zingen. Een must voor alle kinderen van twee tot 88 jaar.

NBD|Biblion recensie

In hoeverre blijven liedteksten, ontdaan van de bijbehorende muziek, nog overeind? Deze kinderliedjes van Wilmink houden het merendeels wel uit. Wilmink paart dichterlijk vakmanschap aan een kinderlijk speels gebleven geest. Zijn versjes 'lopen' lekker, rijmen gemakkelijk (meestal, een heel enkele keer heeft zelfs hij een stoplap nodig) en wat de inhoud betreft houden ze zich bezig met intrigerende onderwerpen. Er is een hele cyclus over een kattenvriendschap (die 'eigenlijk' over menselijke vriendschap gaat) en verder worden behandeld: (groot)ouders, feestdagen, dromen en denken, beroepen, dieren, ziekte en gezondheid, reizen en verhuizen, enz. Het taalgebruik is goed verstaanbaar en even ondeugend als dat van kinderen zelf. Voor een af en toe wat moeilijkere woordkeus of constructie schrikt Wilmink niet terug. De sfeer is wisselend: nu eens dromerig, romantisch, dan weer angstig, ook weleens de harde realiteit beschrijvend. De zwart-wit tekeningen van The Tjong Khings sluiten goed bij de teksten aan. Om te gebruiken met kinderen vanaf ca. 4 jaar.

(Biblion recensie, Th. Herrman.)

ISBN 9789035112933 Hardcover Bert Bakker | september 1993

Lees meer
15 jaren 2 maanden geleden #38364 door dettie
Citaat van de dag

Wat motten doen voor je ondergoed,

wat de zure regen voor bomen doet,

wat Satan deed voor het Paradijs,

doet multiple choice voor het onderwijs.

Willem Wilmink

Tijd voor maken pagina: 0.433 seconden