Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2011 - Ogen

• Renate
15 jaren 3 maanden geleden #37921 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: bericht

WilV schreef : Lijkt me een mooi boek vandaag, Eenoog.

Ik zag dat ik een paar dagen terug Arendsoog gemist heb...dé held van mijn jeugd.

Groetjes Willeke

Een paar jaar geleden kreeg ik van een vrouw die bij mij in de flat woonde een heel stel Arendsoogboeken. Leuk hoor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37924 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Eenoog in het land van de blinden

R. Guepin

Dit boek bevat het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van een Oostenrijkse boswachter die in de jaren 1920 door geduldige observatie van de natuur een nieuwe energiebron ontdekt. Kortstondig wordt hij wereldberoemd. Jaloerse wetenschappers verklaren hem voor gek en proberen hem opgesloten te krijgen. De industrie probeert hem zijn geheim te ontfutselen. Politici proberen hem voor hun karretje te spannen.

NBD|Biblion recensie

Dit is een deels gefictionaliseerd relaas (of als men wil een documentaire roman) over de boswachter Viktor Kijkberger, gebaseerd op de Oostenrijkse uitvinder Viktor Schauberger (1885-1958). Afgezien van de veranderde naam van de hoofdpersoon is het goed als non-fictie te lezen. Kijkberger heeft vroeg in zijn loopbaan een forel de hindernis van een waterval zien nemen en is daardoor gaan nadenken over hoe die forel aan de enorme kracht komt die daarvoor nodig is. Al observerend ontdekt hij ongekende (en wellicht onmogelijke) krachten in de natuur en slaat hij aan het experimenteren met zelfgemaakte apparaten, waarin hij middels de 'inspirerende beweging' grote en heilzame krachten opwekt.

Gezien de ingrijpende invloed van zijn perpetuum mobile op de maatschappij in het Europa van Hitler en de wens van de V.S. om zijn vinding alleen aan de massa te schenken en niet aan de machthebbers, wordt hij door iedereen gezocht.

Het boek leest als een spannend jongensboek, is voorzien van veel zwart-witfoto's en andere illustraties, maar zou nog eens door een corrector bekeken moeten worden. Paperback; kleine druk.

(NBD|Biblion recensie, N.A.V.)

ISBN 9789078070276 Paperback 425 pagina's | Frontier Publishing | januari 2010
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37925 door dettie
Citaat van de dag

"Blind: Er zijn mensen die door het bos lopen en nergens hout zien"

Mongools spreekwoord

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37929 door dettie
Kattenoog

Margaret Atwood

Schilderes Elaine Risley, een vrouw van achter in de veertig, keert terug naar Toronto, een stad die ze vele jaren geleden ontvluchtte in de hoop alle obsederende herinneringen aan haar vroegere leven achter zich te laten: haar schooltijd vlak na de Tweede Wereldoorlog, haar puberteit in de jaren vijftig, het avant-gardekunstwereldje van de jaren zestig en het feminisme van de vroege jaren zeventig.

NBD|Biblion recensie

Voor de officiele opening van een overzichtstentoonstelling van haar werk keert een Canadese schilderes van middelbare leeftijd terug naar de stad waarin ze opgroeide en kijkt ze terug op haar leven. Tot haar 9e trok ze met haar onconventionele ouders door Noord-Canada, en was er nauwelijks sprake van scheiding tussen de seksen. Na hun verhuizing naar Toronto werd ze geconfronteerd met de macht van het aparte meisjeswereldje en van de drie vriendinnen, die haar terroriseerden tot zij te sterk voor hen werd.

Margaret Atwood (1939) is een belangrijke Canadese schrijfster van zowel poezie als proza. Zij observeert scherp, formuleert raak en beschrijft heel kernachtig de vaak wrede meisjeswereld. Bijzonder indringend en herkenbaar laat zij zien hoe iemand die afwijkt wordt geterroriseerd en hoe dergelijke ervaringen een leven blijvend kunnen beinvloeden. Een prachtige roman, die goed vertaald is.

Pocketeditie; zeer kleine letter, krappe marge.

(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789057135965 Paperback 412 pagina's | Uitgeverij Prometheus | juli 2002

Vertaald door Gerrit de Blaauw

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #37930 door dettie
Citaat van de dag

"Wie met katten speelt, weet dat hij gekrabd kan worden."

Miguel de Cervantes Saavedra

Spaans schrijver en dichter (1547-1616)

• Renate
15 jaren 3 maanden geleden #37937 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: bericht
Voor mij als kattenliefhebster een prachtig citaat.

Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden