Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2011 - Ogen

Lees meer
15 jaren 4 maanden geleden - 15 jaren 3 maanden geleden #37470 door dettie
Thema maart 2011 - Ogen werd gestart door dettie
Vanaf vandaag 1 maart een maand lang, elke dag een boek met ogen in de titel of over ogen.

Veel lees- en kijk plezier

Dettie

(met dank aan berdine die weer voor een prachtige lijst titels heeft gezorgd
Laatst bewerkt 15 jaren 3 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 4 maanden geleden #37471 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
31 boeken over ogen? Ik ben benieuwd..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 4 maanden geleden #37486 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De ogen van Rembrandt

Simon Schama

Rubens werd geboren onder grimmige omstandigheden (zijn vader stond onder arrest wegens overspel met de prinses van Oranje). Toch groeide hij niet alleen op tot de grootste schilder van zijn tijd, maar ook tot een toonbeeld van publieke deugd: diplomaat, geleerde en president-directeur van een uiterst productieve onderneming die alles maakte, van wandtapijten en boekillustraties tot openbare monumenten. Ook Rembrandt werd geboren onder stormachtige omstandigheden, in een tijd van oorlogen en godsdienststrijd. Hij werd al gauw de beroemdste schilder van de Republiek der Nederlanden, maar pas toen de legendarische Rubens stierf, ontdekte Rembrandt eindelijk zijn eigen onafhankelijke stijl en blies hij vrijwel elke genre binnen de schilderkunst nieuw leven in, van historiestukken en portretten tot naakten en etsen. Schama vertelt over Rembrandts huwelijk met Saskia, dat overschaduwd werd door de dood van drie van hun vier kinderen, en over de dood van Saskia zelf: over Rembrandts obsessie

NBD|Biblion recensie

Nu eens geen puur kunsthistorisch werk over Rembrandt, want Schama mag dan naast geschiedenis ook kunstgeschiedenis doceren in de VS, hij is pas in zijn element als hij vertellen kan over Hollands verleden. Dat doet hij grillig en met gevoel voor sensatie, want ook als het over Rembrandt gaat, kun je toch bijv. de opstand tegen Spanje, de beeldenstorm, de schandalen rond Anna van Saksen, de moord op Oranje en de De Witten en de troebelen tussen staats- en prinsgezinden niet laten lopen? Hij vertelt alsof hij er zelf bij was: fascinerend! Zijn visie op Rembrandt is origineel: in diens vroege tijd was zijn ambitie Rubens te evenaren. Door de ogen van Schama zien we hoe Rembrandt kijkt en hoe diens figuren zien. Breed ook gaat Schama in op leven en werken van Rubens en Const. Huygens en de Hollandse cultuur.

Wie met Schama meekijkt, leert over de geboorte en opbloei van de Nederlandse Staat en over de zeventiende-eeuwse schilderkunst.

Van de ca. 370 afbeeldingen is de helft in kleur; hiervan beslaan 34 hele of dubbele pagina's. De uitgave is goed verzorgd: glanspapier, brede marge, bibliografie en uitgebreide registers.

(Biblion recensie, Drs. J. Kleisen)

ISBN 9789025411954 Hardcover 753 pagina's | Uitgeverij Contact | oktober 1999

Vertaald door Karina van Santen, Martine Vosmaer
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 4 maanden geleden #37487 door dettie
Citaat van de dag

"Schrijven is kijken met je ogen dicht."

Remco Campert

Lees meer
15 jaren 4 maanden geleden #37491 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb zeker een poging gedaan om dat boek te lezen, maar heb het vast niet uitgelezen. Ik kan geen verslag vinden namelijk.

Ik bedoel het boek van die blauwe ogen..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 4 maanden geleden #37500 door dettie
Ooit kreeg ik wel mee dat er een toneelstuk van dat boek was gemaakt. Volgens mij was er iets op tv over.

Maar ik wist niet meer dat het Hou je van blauwe ogen heette.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.472 seconden