Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2011 - Steden

Lees meer
15 jaren 5 maanden geleden #37069 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik dacht Elvira. Maar ik vond Meneer Ibrahim en de bloemen van de Koran ook erg mooi en irene vond Oscar en oma Rozerood prachtig.

Wat vind jij niet prettig aan zijn boeken Marjo? vertel, vertel...

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 5 maanden geleden #37073 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb er ooit een geprobeerd (samenleesboek, kan dat?) en vond het nogal stichtelijk. Die boeken die jij noemt niet dan?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 5 maanden geleden #37075 door dettie
Dit is wat ik kan vinden over hem op dit forum

eric-emmanuel schmitt - la part de l'autre

oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=1802

je zei toen al dat je de indruk had dat het nogal Christelijk was, maar je hebt dus wel wat van hem gelezen?

Ik vond meneer Ibrahim totaal niet stichtelijk of christelijk eigenlijk.

ik dacht dat ik er toen een verslag van gemaakt had maar kan het niet vinden.

Dettie

Lees meer
15 jaren 5 maanden geleden #37076 door dettie
De droomster van Oostende

Eric-Emmanuel Schmitt

Een man trekt zich terug in het gezapige Oostende aan de Belgische kust om een verbroken relatie te verwerken. De eenzame Anna van A., bij wie hij een kamer huurt, verrast hem met haar wonderlijke levensgeschiedenis, het relaas van een hartstochtelijke liefde en vreemdsoortige erotiek. Verliest de vrouw zich in haar verzinsels of is het allemaal echt gebeurd? In zijn verhalenbundel De droomster van Oostende laat Eric-Emmanuel Schmitt ons zien hoezeer we ons laten leiden door onze verbeelding. Deze vijf nieuwe, betoverende lange verhalen houden ons voor dat dromen de ware grondslag vormen van ons bestaan.

NBD|Biblion recensie

Vijf verhalen waarin droom en verbeelding, vaak in contrast met de werkelijkheid, centraal staan. De personages - vier van de vijf hoofdpersonen zijn vrouwen - leven met dromen en/of waanideeen die van grote invloed zijn op hun bestaan, zowel positief als negatief.

Het eerste (de titel) en het laatste verhaal, die het raadselachtige niet helemaal prijsgeven, zijn het meest geslaagd.

Onderhoudende, vlot leesbare, deels romantische, deels thrillerachtige verhalen die de liefhebbers van 'Meneer Ibrahim en de bloemen van de Koran' en 'Oscar en oma Rozerood' zeker zullen bekoren. Goede vertaling. Smaakvol uitgegeven, aansprekende illustratie op het omslag, kleine druk.

(NBD|Biblion recensie, Drs. M. Bartelink-van Geene)

ISBN 9789045011806 Paperback 238 pagina's | Atlas | april 2009

Vertaald door Eef Gratama

Lees meer
15 jaren 5 maanden geleden #37077 door dettie
Citaat van de dag

"Uit de dromen van de lente wordt in de herfst jam gemaakt."

Peter Bamm

Lees meer
15 jaren 5 maanden geleden #37093 door dettie
Dublin

Meave Brennan

Maeve Brennan werd in 1917 in Dublin geboren. Haar vader nam deel aan de Ierse vrijheidsstrijd en was propagandachef van de IRA. De verhalen van Maeve Brennan worden in de Verenigde Staten en Engeland beschouwd als hoogtepunten in de literatuur en worden vergeleken met het werk van Anton Tsjechov.

NBD|Biblion recensie

De belangstelling voor de Iers-Amerikaanse schrijfster Maeve Brennan (1917-1993) is, na de heruitgave van haar 'Ierse' verhalen ('The Springs of Affection'*) en de aandacht die Roddy Doyle in het boek over zijn ouders ('Rory en Ita'**) aan haar besteedde (Brennan was een nicht van Doyle's moeder), sterk toegenomen. Terecht, want deze spitse observaties van het leven in Dublin in de eerste helft van de 20e eeuw zijn nog steeds de moeite waard.

Dit boek bevat de eerste 13 van de 21 verhalen uit 'The Springs of Affection': 7 autobiografische verhalen en 6 verhalen over het troosteloze leven van het echtpaar Hubert en Rose Derdon en hun zoon John. Enkele verhalen dragen nog de kenmerken van losse tijdschriftpublicaties (in The New Yorker en Harper's Bazaar): zo worden de Derdons steeds - vanuit verschillende invalshoeken - opnieuw geintroduceerd. De autobiografische verhalen vallen op door de trefzekere weergave van de belevingswereld van de jonge Maeve.

ISBN 9789076347387 Paperback 230 pagina's | Hoogland & Van Klaveren, Uitgeverij | mei 2006

Vertaald door Rosalien van Witsen

Tijd voor maken pagina: 0.399 seconden