Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema Oktober 2023 - Science Fiction

2 jaren 8 maanden geleden #106703 door
Beantwoord door in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
Citaat van de dag

Science fiction at its best should be crazy and dangerous, not sane and safe.

bron: Paul Di Filippo, How To Write Science Fiction

Paul Di Filippo (1954-)

Amerikaanse sf-schrijver en criticus. Publiceerde samen met Michael Bishop (1954-) romans als Philip Lawson. Beiden schrijven cyberpunk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

2 jaren 8 maanden geleden #106704 door
Vandaag is de laatste dag van het thema.

Ik ben blij dat ik het heb mogen doen, maar het was soms wel spannend.

Eerst dacht ik: ik ga gewoon mijn bibliotheek af van de A naar de Z, maar al gauw bleek "Het nadeel van oudere boeken is dat ze nergens meer te leen zijn..." (Marjo, 6 oktober). En daar moest ik dus iets op verzinnen. Met andere woorden: verhinderen dat de boeken té oud waren, controleren of je ze nog in de boekhandel kon vinden, zoeken naar wat jongere auteurs (Nu ja: wat is jong? In elk geval was het het beste dat ze niet dood waren, en dan schrik je soms wel eens. Sommige mensen sterven nu eenmaal vroeg.)

En toen bleek het toch allemaal niet zo gemakkelijk meer te zijn, vooral omdat er tegenwoordig niet zo veel sf meer in het Nederlands verschijnt. Wel nog bij kleine uitgeverijen, maar hun kwaliteitsnormen liggen blijkbaar niet altijd zo hoog. Vanaf het einde van de jaren 1960 tot de jaren 1980, en zeker in de jaren 1970, zijn we als sf-liefhebber verwend geweest. Zelfs minder bekende auteurs zoals Lloyd Biggle jr. en Doris Piserchia werden vertaald (allebei aanbevolen - als je ze nog vindt...).

Maar tegenwoordig mag je van geluk spreken als de nieuwe Adrian Tchaikovsky of Andy Weir verschijnt.

Overigens is de scene ook veranderd. Vroeger verscheen sf bijna altijd in reeksen. We hadden de Bruna SF-reeks, Meulenhoff-sf, Born Nova SF... Prisma had geen aparte sf-reeks, maar er stonden duidelijk dikke rode letters SF op de rug van de boeken. Alleen auteurs zoals Huxley en Orwell verschenen niet in sf-reeksen. Zij waren "literair" en werden als "literaire" boeken uitgegeven. Wat betekent dat ze vier keer zo duren waren (4 keer zo duur!). Dus op enkele uitzonderingen na waren de boeken gemakkelijk te vinden.

Maar tegenwoordig zijn er geen aparte reeksen meer. Alleen enkele kleine uitgeverijen profileren zichzelf nog als sciencefiction- en fantasyuitgevers. Om het allemaal nog moeilijker te maken, hebben veel schrijvers de aversie voor de term "sciencefiction" laten vallen, en schakelen ze al eens naar het genre over, zoals Stephen Fry, Michael Faber, David Mitchell, Cormac McCarthy en nog vele anderen tegenwoordig bewijzen. Dat is enerzijds een goede zaak voor sf: het is geen paria van de literatuur meer. Anderzijds wordt het wel een stuk moeilijker om de werken nog te vinden.

2 jaren 8 maanden geleden #106705 door
En van de discussies heb ik ook genoten.

Lees meer
2 jaren 8 maanden geleden #106706 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
Hoi Peter,

Ik heb ook genoten van jouw aandeel op Leestafel. Het was heerlijk om zonder gewetenswroeging bezig te kunnen zijn in mijn huis. De verbouwing/en nieuwe vloer was erg intensief en bewerkelijk. Het hele huis moest leeg, eigenlijk een complete verhuizing. Maar het is allemaal gelukt, mede dankzij jou en het met een gerust achter kunnen laten van Leestafel.

Het was ook bijzonder om te ervaren hoe het na ca. 19 jaar is om eens een maand niets te doen aan Leestafel. Het beviel me wel haha.

Dus als je behoefte voelt om door te gaan... ;-)

Dat het soms wat spannend is, snap ik helemaal. Er zijn soms thema's waarbij je echt de boeken bij elkaar moet sprokkelen, omdat het aantal boeken over het thema toch tegenvalt. Hele klus dan hè.

Wat ik zo bijzonder vond, is dat je bij elk boek een persoonlijk verhaal had én in de tijd plaatste. Dat vond ik echt erg leuk en heb er ook weer veel van geleerd. Heel erg bedankt voor al je werk!!

Dettie

Lees meer
2 jaren 8 maanden geleden #106710 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
Ik sluit me bij de dankzegging aan! Het zou echt saai geweest zijn zonder jouw werk!

Petje af dat je dit een hele (lange!) maand hebt volgehouden!

2 jaren 8 maanden geleden #106714 door

Dettie schreef : Ik heb ook genoten van jouw aandeel op Leestafel.

Dank je wel!

Dettie schreef : Het was heerlijk om zonder gewetenswroeging bezig te kunnen zijn in mijn huis. De verbouwing/en nieuwe vloer was erg intensief en bewerkelijk. Het hele huis moest leeg, eigenlijk een complete verhuizing.

Ja, daar komt erg veel bij kijken.

Dettie schreef : Maar het is allemaal gelukt, mede dankzij jou en het met een gerust achter kunnen laten van Leestafel.

Nogmaals dank voor de dank. Het is graag gedaan.

Dettie schreef : Het was ook bijzonder om te ervaren hoe het na ca. 19 jaar is om eens een maand niets te doen aan Leestafel.

Ik vind het sterk dat je dat zo lang hebt volgehouden.

Dettie schreef : Dus als je behoefte voelt om door te gaan... ;-)

Ik zal het onthouden, maar voorlopig niet.

Dettie schreef : Dat het soms wat spannend is, snap ik helemaal. Er zijn soms thema's waarbij je echt de boeken bij elkaar moet sprokkelen, omdat het aantal boeken over het thema toch tegenvalt. Hele klus dan hè.

Zeker. Ik heb tijdens die maand zelf het een en ander bijgeleerd over sf. Dat de benadering zo sterk veranderd, is bv. Toen ik een tiener was, was dat wel even anders. Toen zei je tegen een leraar best niet dat je graag sf las. Want...

Dettie schreef : Wat ik zo bijzonder vond, is dat je bij elk boek een persoonlijk verhaal had én in de tijd plaatste. Dat vond ik echt erg leuk en heb er ook weer veel van geleerd.

SF was het onderwerp van mijn afstudeerscriptie. En daarna gaf ik 13 jaar lang een blad uit dat veel sf, f en h behandelde. Dus, ja, ik had er wel wat mee te maken, toen. Soms vreesde ik dat mijn bijdragen voor Leestafel te lang zouden zijn, maar gewoon de flaptekst overnemen was iets dat ik vanaf het begin niet wou doen, omdat flapteksten soms nogal nietszeggend kunnen zijn.

Ook vond ik: 31 dagen is eigenlijk maar plaats voor 31 boeken, en dat is voor een genre zoals sf weinig. Dus begon ik er geleidelijk wat extra boeken en auteurs in te moffelen.

Tijd voor maken pagina: 0.436 seconden