Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104236 door dettie
Ja ik heb dat wel gehad bij boeken. Gerard Reve bijvoorbeeld. Ik kreeg het boek Brieven aan Simon Carmiggelt cadeau en was verbijsterd dat iemand zomaar durfde te zeggen wat er in hem omging. Ikzelf was opgegroeid in een omgeving waar nergens over gepraat werd. Het was voor mij echt verbijsterend, dat dat zomaar kón!

Ook boeken van Fay Weldon, over emancipatie van de vrouw, waren voor mij een openbaring. En zo zijn er nog wel meer boeken geweest die echt invloed hebben gehad.

Er is ook een boek waar ik nog steeds de griezels van krijg en als jong meisje dagenlang van slag van was. Dat was Het slot van de blauwe vogels van Konsalik. Brrr.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104237 door dettie
Post voor mevrouw Bromley

Stefan Brijs

'Post voor mevrouw Bromley' is een aangrijpende historische roman waar de lezer zich makkelijk een paar dagen in kan verliezen.

Stefan Brijs’ ‘Post voor mevrouw Bromley’ speelt zich af in augustus, 1914. In Londen melden duizenden jongemannen zich aan om te gaan vechten tegen de Duitsers. Martin Bromley, zeventien en te jong voor het leger, probeert de twee jaar oudere John Patterson te overreden samen in dienst te gaan, maar die wil zijn droom om te gaan studeren niet opgeven. Uiteindelijk slaagt Martin er met een list in naar het front te vertrekken en blijft John achter in een stad waar de druk op dienstweigeraars toeneemt.

Het boek prijkte op de longlist van de Libris Literatuurprijs en de AKO Literatuurprijs. Duitsland en Frankrijk verwierven de vertaalrechten. De Franse vertaling Courrier des tranchées (door Daniel Cunin) werd genomineerd voor de Prix Fémina Étranger.

ISBN 9789025472337 | Paperback | 512 pagina's | 21e druk | Atlas Contact | 27 juli 2021

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104238 door dettie
Citaat van de dag

Wat is een literaire canon?

De literaire canon is een verzameling van die teksten die als de beste worden beschouwd, met de grootste literaire verdienste. Men zou ze meesterwerken kunnen noemen, teksten die de tand des tijds doorstaan hebben, en stuk voor stuk als erg belangrijk worden gezien.

Er gebeurt echter iets opvallend als we die canon-lijsten bestuderen: bijna alle aanwezige auteurs zijn blank, mannelijk en behoren tot de rijkere klasse. Dat is een situatie die vragen uitlokt: waar zijn de vrouwen, de niet-westerse schrijvers, de homoseksuelen en de arbeiders in deze lijsten?

Bron: Kwaliteitsoordelen in metaliteraire teksten

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104239 door marjo
Over Ruebsamen zei Dettie:

'Het is een boek dat je bijblijft, een boek dat je even op je grondvesten laat schudden.

Een prachtig verhaal. Het heeft alles in zich om een klassieker te worden, als het dat al niet is.'

Dus: een klassieker. Die ik nog niet gelezen heb.

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104240 door dettie
ja, ik vond het echt een geweldig boek. Toen ik het voorbij zag komen bij Bol, dacht ik o jaaa, zo mooi en wilde het gelijk weer lezen, maar ik heb het niet meer. Misschien toch weer eens ophalen in de bibliotheek.

Dettie

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104245 door marjo
Dat is jammer! Ik plak tegenwoordig een rood plakbandje op een boek waarvan ik weet dat ik het echt niet kwijt wil.

Want ja, soms ben je dat toch heel even vergeten.

Tijd voor maken pagina: 0.384 seconden