Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Lees meer
3 jaren 6 maanden geleden #104162 door dettie
Kitchen

Banana Yoshimoto

Van alle plekken van de wereld houd ik denk ik het meest van de keuken.

Het maakt niet uit waar hij staat of wat voor een het is, zolang het een keuken is, een plek waar je een maaltijd kunt koken, voel ik me niet ellendig.

Kitchen is een tijdloos boek over rouw, opgroeien, de eenzaamheid van de grote stad, benauwende gendernormen, de liefde voor eten en een ode aan de meest troostrijke plek van elk huis: de keuken. Het bestaat uit de novelle Kitchen en het korte verhaal ‘Moonlight Shadow’.

Toen Kitchen in 1988 in Japan verscheen stond de literaire wereld op zijn kop: het debuut van Banana Yoshimoto werd een megahit, overladen met prijzen en stond meer dan een jaar onafgebroken in de bestsellerlijsten. Men sprak zelfs van ‘Bananamania’, zo geliefd was Kitchen onder Japanse lezers.

Van het boek zijn wereldwijd meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht, maar in Nederland wist het het grote publiek destijds niet te bereiken. Nu, ruim 30 jaar later, is het eindelijk weer beschikbaar in een sprankelende nieuwe vertaling van Maarten Liebregts.

Banana Yoshimoto (1964), het pseudoniem van Mahoko Yoshimoto, is een van de meest gelezen Japanse auteurs ter wereld. Ze heeft inmiddels een enorm oeuvre opgebouwd aan korte verhalen en romans. Ze koos het pseudoniem ‘Banana’ vanwege haar liefde voor de bananenbloem en omdat ze het genderneutraler vindt dan haar eigen naam.

Maarten Liebregts (1984) vertaalde eerder werk van Mieko Kawakami (Borsten en eitjes) en Toshikazu Kawaguchi (Voordat de koffie koud wordt).

ISBN 9789493248441 | Hardcover | ca. 140 pagina's | Das Mag uitgeverij | 6 september 2022

Vertaald door Maarten Liebregts

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 6 maanden geleden #104163 door dettie
Citaat van de dag

Waarom verwijs je naar literatuur?

Er zijn verschillende goede redenen om te verwijzen naar literatuur:

Je geeft andere auteurs de eer die hen toekomt.

Je laat zien dat je de informatie niet verzonnen hebt, maar gebruik maakt van betrouwbare bronnen.

Je laat het verband zien tussen je eigen werk en dat van anderen

Lees meer
3 jaren 6 maanden geleden #104164 door marjo
Ik vraag me af: door de keuze van de themaboeken ben jij nu degene die bepaalt of iets literatuur is? Of haal je de titels van "literaire' sites?

Het citaat van vandaag geeft maar weer aan hoe wisselvallig de kijk is op wat literatuur is.

Lees meer
3 jaren 6 maanden geleden #104166 door dettie
Ja daarom plaatste ik dat citaat ook, zoals jij ook al zo vaak zegt, kun je eigenlijk wel benoemen wat literatuur is?

En verder:

Ik zoek op literaire werken, literaire schrijvers, literaire canon, literaire werken internationaal, vrouwelijke literaire schrijvers, nobelprijs literatuur, moderne literaire werken enz. Dus niet wat ik literair werk zou noemen, zou niet durven!

Maar ik wil ook niet alleen maar boeken plaatsen van de oude 'gevestigde' schrijvers, waarvan iedereen wel weet dat ze onder de noemer literatuur vallen. Dat zou te makkelijk zijn. Maar het is nog best een puzzel, maar wel een heel leuke puzzel. Ik geniet er wel van.

En jullie? Vinden jullie het een leuk thema?

Dettie

3 jaren 6 maanden geleden #104167 door
Het is een thema waar je wel een jaar mee vooruit kunt en waar waarschijnlijk ook genoeg over te discussiëren valt, zoals over de vraag: "Wat is literatuur?" .

Lees meer
3 jaren 6 maanden geleden #104169 door marjo
Ja, prima thema! Er komen (toch nog) boeken langs die ik niet ken.

'boeken van de oude 'gevestigde' schrijvers, waarvan iedereen wel weet dat ze onder de noemer literatuur vallen.'

Nou gezien het citaat van vandaag is dat dan maar de vraag!

Tijd voor maken pagina: 0.519 seconden